KUALA LUMPUR: Pengarah bukan eksekutif GIIB Holdings Bhd, Wong Weng Yew telah meletak jawatan daripada lembaga pengarah menjelang mesyuarat agung luar biasa (EGM) hari ini yang dipanggil oleh beberapa pemegang saham besar untuk memecatnya.

Surat peletakan jawatan itu diterima pada semalam, dan oleh itu, peletakan jawatan itu berkuat kuasa 18 Januari 2023, kata GIIB dalam pemfailan bursa saham.

Dengan peletakan jawatan Wong, GIIB berkata resolusi untuk memecatnya dalam EGM tidak lagi terpakai dan kumpulan itu akan meminta untuk menarik balik resolusi itu.

“Pemegang saham yang masih ingin menghadiri EGM perlu mengambil perhatian bahawa, akibatnya, tiada perkara substantif untuk pertimbangan dan pengundian oleh pemegang saham di EGM,” kata GIIB.

EGM telah diambil semula bulan lepas oleh tiga pemegang saham GIIB — pengerusi eksekutif Tai Boon Wee, pengarah eksekutif Wong Ping Kiong, dan Teng Pik Sun — yang secara kolektif memiliki kepentingan lebih daripada 10% dalam syarikat itu.

Wong, 39, dahulunya merupakan pengarah eksekutif kumpulan itu tetapi telah digantung daripada peranan itu pada 28 Mac tahun lalu untuk memudahkan siasatan ke atas pengurusan dan pengendalian perniagaan dan akaun sarung tangan kumpulan itu. Dia kemudiannya disingkirkan daripada jawatan itu pada 19 Mei.

Pada hari yang sama, Wong menyaman GIIB dan empat yang lain — Tai, anak lelaki Tai, Tai Qiyao dan Tai Qisheng, serta Ping Kiong — dengan mendakwa syarikat itu telah melanggar syarat penyenaraian dan menandakan transaksi tertentu sebagai mencurigakan, sambil memohon pengisytiharan bahawa penggantungannya dan penamatan sebagai ED adalah batal dan tidak sah.

Seminggu kemudian, GIIB mengumumkan bahawa Wong telah dilantik semula sebagai pengarah bukan eksekutifnya. - DagangNews.com