KABUL:Seramai 19 orang terkorban manakala 22 lagi cedera dalam kejadian tembakan rambang di Universiti Kabul pada Isnin.

Ia adalah kejadian tembakan rambang kedua yang berlaku di institusi pengajian tinggi di ibu kota Afghanistan itu dalam masa seminggu.

Dalam kejadian itu, tiga lelaki bersenjata api memasuki beberapa kelas sebelum melepaskan tembakan ke arah pelajar dan kakitangan universiti itu, kata jurucakap Kementerian Dalam Negeri, Tariq Arian.

Ketiga-tiga mereka kemudian ditembak mati oleh pasukan penguat kuasa, katanya.

Gambar menyayat hati dikongsi kerajaan Afghanistan menunjukkan ada pelajar maut terbaring di dalam kelas dan bersebelahan buku.

“Mereka menembak semua pelajar di hadapan mata mereka, termasuk pelajar yang cuba melarikan diri,” kata saksi Fathullah Moradi kepada Reuters.

Semua kumpulan pengganas di Afghanistan termasuk Taliban bagaimanapun mendakwa mereka tidak bertanggungjawab dalam kejadian itu.

Sebelum ini, pengebom bunuh diri membunuh 24 mangsa termasuk golongan muda dan remaja di sebuah institusi pengajian tinggi di pusat bandar Kabul, 24 Oktober lalu.

Afghanistan dilanda siri keganasan ketika kerajaannya masih berusaha untuk mengadakan rundingan bersama Taliban di Qatar untuk menentukan pelan damai.