WASHINGTON: Amazon melancarkan dua satelit pada hari Jumaat (6 Oktober) sebagai sebahagian daripada rancangannya untuk menyediakan internet dari angkasa dan bersaing dengan perkhidmatan Starlink milik Elon Musk.

Roket Atlas V yang membawa satelit itu dilancarkan dari Cape Canaveral di Florida, Amerika Syarikat (AS) pada jam 2.06 petang waktu tempatan.

Pelancaran itu dilakukan oleh kumpulan industri United Launch Alliance (ULA) iaitu satu usaha sama antara Boeing dan Lockheed Martin.

Apabila beroperasi kelak, syarikat yang ditubuhkan oleh Jeff Bezos itu berkata, Projek Kuiper berkenaan akan menyediakan "jalur lebar yang pantas dan mampu milik kepada komuniti yang tidak dilayan dan kurang dilayan di seluruh dunia," dengan konstelasi lebih daripada 3,200 satelit di orbit bumi rendah (LEO).

"Kami telah melakukan ujian yang meluas di sini di makmal kami dan mempunyai tahap keyakinan yang tinggi dalam reka bentuk satelit kami, tetapi tidak ada pengganti untuk ujian di orbit," kata Naib Presiden Teknologi Projek Kuiper, Rajeev Badyal.

Syarikat itu turut memaklumkan akan melabur sebanyak AS$10 bilion dalam projek ini selain telah menempah 77 pelancaran yang di luar kapasiti dengan pembekal komersial seperti Arianespace, ULA dan Blue Origin yang dimiliki oleh Bezos.

Menurut Amazon, satelit-satelit pertama Projek Kuiper akan dilancarkan pada awal 2024, dengan ujian awal bersama pelanggan di akhir tahun depan.

Perkhidmatan ini direka untuk menyediakan akses internet kepada kawasan-kawasan yang paling terpencil dan tidak dilayan di seluruh dunia, termasuk zon-zon peperangan atau kawasan yang terkena bencana.

SpaceX milik Musk telah melancarkan kumpulan pertama daripada lebih daripada 3,700 satelit operasional Starlinknya pada tahun 2019 dan adalah pemain terbesar jauh.

Musk yang memiliki Starlink mencetuskan kemarahan di Ukraine bulan lalu apabila didedahkan bahawa dia enggan menghidupkan perkhidmatan tersebut untuk serangan yang dirancang oleh pasukan Kyiv ke atas angkatan laut Laut Hitam Rusia tahun lalu.

OneWeb yang beribu pejabat di London adalah pemain awal lain dalam sektor yang sedang berkembang ini.

Kerana kepentingan strategik teknologi ini, kerajaan-kerajaan di pelbagai negara juga berminat untuk menyertai perlumbaan ini.

China merancang untuk melancarkan 13,000 satelit sebagai sebahagian daripada konstelasi GuoWangnya, manakala Telesat dari Kanada akan menambah 300 dan start-up Jerman, Rivada, memperincikan 600.

Ini akan ditambah dengan projek Iris Kesatuan Eropah - 170 satelit - dan 300-500 satelit yang dirancang untuk dilancarkan oleh Agensi Pembangunan Angkasa Tentera AS. - Agensi