KUALA LUMPUR: Nakba ialah tragedi kemanusiaan memusnahkan Palestin yang rancak membangun sebagai sebuah negara pelbagai agama, etnik dan budaya pada 1948.

Menjengah ulang tahun peringatan Nakba ke-76 tahun ini, usaha pembelaan hak kemanusiaan warga Palestin yang dinafikan - kekal sebagai harapan yang belum tentu tiba.

Berikut ialah tujuh perkara untuk anda ingat mengenai malapetaka Nakba, dan enam lagi kesimpulan mengenai tragedi itu yang dihimpun oleh kecerdasan buatan (AI).


7 fakta mengenai Nakba berdasarkan rekod PBB

1. Palestin dipecahkan kepada dua bahagian; negara Yahudi dan Arab berdasarkan kepada Resolusi 181(ii) mengenai Kerajaan Masa Depan Palestin pada 1947, yang menetapkan penubuhan negara Yahudi dan Arab yang merdeka.

2. Baltulmaqdis ditetapkan sebagai 'corpus separatum' atau Wilayah Istimewa Antarabangsa, tetapi dicabul oleh negara haram Israel melalui beberapa siri tindakan mengambil alih pentadbiran Baitulmaqdis. (Kemuncaknya, Presiden Amerika Syarikat Donald Trump secara unilateral mengisytiharkan kota suci itu sebagai ibu negara israel).

3. Tragedi bermula apabila kumpulan bersenjata Yahudi menyerang  kampung-kampung Palestin sehingga mencetuskan Perang Arab-Yahudi pada 1948 yang berakhir dengan pengusiran 800,000 rakyat Palestin dari tanah asal mereka.

4. Pada Disember 1948, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) meluluskan Resolusi 194(iii) bagi membenarkan warga Palestin yang hilang tempat tinggal kembali ke kampung halaman secara aman dan diberikan pampasan. Selain itu, resolusi yang sama turut menggariskan langkah membangunkan kembali ekonomi dan fasiliti awam yang terjejas untuk manfaat rakyat.

5. Walaubagaimanapun, selepas hampir 1,100 resolusi diluluskan oleh Perhimpunan Agung PBB, tanah Palestin terus dijarah zionis, hak kemanusiaan terus dicabul negara haram Israel dan dunia hanya mampu menjadi saksi kepada kebobrokan Majlis Keselamatan PBB yang bersikap acuh tak acuh.

6. Ulang tahun memperingati malapetaka Nakba pertama kali diadakan secara rasmi oleh PBB pada 2023 apabila Resolusi A/RES/77/23 diluluskan dengan 90 negara anggota bersetuju, 30 membangkang dan 47 berkecuali.

7. Tragedi seumpama Nakba tidak berlaku hanya sekali sebaliknya berterusan setiap hari sehingga hari ini. Israel terus membina penempatan haram dengan merampas tanah rakyat Palestin dan tidak mengendahkan Resolusi PBB yang mengarahkan rampasan sedemikian dihentikan memandangkan ia betentangan dengan undang-undang antarabangsa termasuk Resolusi S/RES/446 (1979), A/RES/47/172 (1992), A/RES/49/132 (1994) dan lain-lain.


6 fakta Nakba yang disimpulkan AI

1. Pembersihan Etnik: Nakba (Bahasa Arab: النَّكْبَة) merujuk kepada pembersihan etnik warga Palestin dari wilayah Palestin Mandatori (ditubuhkan British) semasa Perang Palestin 1948. Ia melibatkan pemindahan secara paksa, pemilikan tanah, dan pemusnahan masyarakat dan budaya Palestin.

2. Pemindahan dan Pemusnahan: Lebih kurang 750,000 orang Arab Palestin telah diusir dari rumah mereka atau terpaksa melarikan diri. Pasukan paramiliter Zionis dan kemudian Pasukan Pertahanan Israel memainkan peranan dalam proses ini. Banyak bandar dan kampung majoriti Arab telah dihancurkan atau didiami semula oleh orang Yahudi.

3. Pemecahan Masyarakat Palestin: Nakba memecahkan masyarakat Palestin, menyebabkan penafian hak pulang (ke tanah air) bagi pelarian Palestin dan keturunan mereka.

4. Impak Jangka Panjang: Nakba masih menjadi trauma kolektif bagi orang Palestin yang membentuk identiti nasional dan aspirasi politik mereka. 

5. Ulang Tahun Peringatan: Orang Palestin menyambut Hari Nakba pada 15 Mei, sehari selepas Hari Kemerdekaan Israel, untuk mengenang peristiwa tahun 1948.

6. Kepentingan Simbolik: Nakba adalah asas kepada budaya dan identiti Palestin, disimbolkan oleh kunci tahun 1948, keffiyeh, dan watak kartun politik Handala .