LOS ANGELES: Selebriti, termasuk pemuzik Billie Eilish dan Finneas O'Connell, bintang filem Poor Things, Mark Ruffalo dan pelawak, Ramy Youssef memakai pin merah pada Anugerah Akademi ke-96 atau Oscar yang berlangsung semalam untuk menggesa gencatan senjata di Gaza.

Tetapi apakah simbolisme di sebalik pin merah itu?

APAKAH PIN MERAH DI OSCAR?

Pin merah itu diedarkan oleh Artists4Ceasefire, sekumpulan selebriti dan ahli industri hiburan yang secara kolektif menandatangani surat pada lewat Oktober meminta Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden menuntut gencatan senjata serta membebaskan tawanan di Gaza.

Reka bentuk pin menunjukkan bulatan berkilat merah dengan tangan dan hati hitam.

"Pin itu melambangkan sokongan kolektif untuk gencatan senjata serta-merta dan kekal, pembebasan semua tebusan dan untuk penghantaran segera bantuan kemanusiaan kepada orang awam di Gaza," kata Artists4Ceasefire dalam kenyataan akhbar.

"Belas kasihan mesti diutamakan," tambahnya.

Lebih 380 penandatangan termasuk Cate Blanchett, Ben Affleck, Jennifer Lopez dan Bradley Cooper.

"Kami meminta gencatan senjata segera dan kekal di Gaza," kata pelakon dan pelawak Ramy Youssef kepada media Amerika Syarikat.

"Kami meminta keadilan dan keamanan untuk rakyat Palestin dan anda juga tahu, mesej yang benar-benar universal, iaitu mari kita berhenti membunuh kanak-kanak," tambahnya.

Sebelum majlis Oscar pada Ahad, pin merah itu telah dilihat di Anugerah Grammy dan Directors Guild of America (DGA) Awards pada bulan Februari.

Pada masa itu, Ruffalo juga dilihat memakai pin berkenaan.

Mark Ruffalo

"Kami tidak akan mengebom ke arah keamanan dan apa yang kami katakan adalah, apa salahnya memberi peluang gencatan senjata?" Kata Ruffalo di atas permaidani merah DGA.

Secara berasingan, semasa Anugerah Golden Globe pada bulan Januari, beberapa bintang selebriti juga dilihat memakai reben kuning yang digunakan untuk menunjukkan sokongan kepada tawanan yang ditahan oleh Hamas.

KESAN PERANG PALESTIN-ISRAEL MUNCUL DALAM PERBUALAN DI OSCAR

Di luar Teater Dolby, kumpulan seperti Jewish Voice for Peace cawangan Los Angeles mengangkat plakad dan melaungkan gencatan senjata di Gaza, menghalang beberapa lorong lalu lintas.

Antara penunjuk perasaan ialah Anggota SAG-AFTRA untuk Gencatan Senjata, sekumpulan pelakon yang bekerja.

Penunjuk perasaan berkata, mereka berusaha untuk memastikan serangan Israel ke atas bandar Rafah di selatan Gaza tidak diabaikan, walaupun di tengah-tengah kemewahan dan glamor pada petang itu.

Lebih 31,000 rakyat Palestin telah terbunuh setakat ini dalam tempoh lima bulan serangan tentera Israel yang telah menimbulkan kebimbangan mengenai risiko pembunuhan beramai-ramai dan kebuluran.