Sebuah patung arca penunjuk perasaan dalam demonstrasi Black Lives Matter didirikan di atas tapak patung Edward Colston yang ditumbangkan pada 7 Jun lalu.

Seniman Marc Quinn menghasilkan patung menyerupai Jen Reid - seorang penunjuk perasaan yang berdiri di atas tapak berkenaan selepas patung Colston ditumbangkan dan dibuang ke dalam perlabuhan Bristol.

Arca tersebut yang berjudul “A Surge of Power (Jen Reid)” didirikan pada awal pagi pada Rabu tanpa mendapat persetujuan daripada pegawai bandar berkenaan.

Reid menyifatkan patung baharu itu sebagai 'amat menakjubkan' dan berkata ia dapat membantu meneruskan perjuangan berkenaan gerakan Black Lives Matter.

Arca tersebut yang berjudul “A Surge of Power (Jen Reid)” didirikan sebelum subuh pada Rabu tanpa mendapat persetujuan daripada pegawai bandar berkenaan. - REUTERS

"Saya berharap majlis bandar raya akan menyimpan patung itu di sini.

"Saya rasa ia penting kerana ada patung lain yang menggantikan Edward Colston.

"Ia juga bagi memberikan peluang kepada orang ramai untuk berbincang dan belajar selain mendidik serta meneruskan perbualan mengenai BLM (Black Lives Matter)," katanya.



Edward Colston merupakan seorang peniaga hamba abad ke-17 yang mengaut keuntungan dengan memperdagangkan orang Afrika melintasi Atlantik ke Amerika.

Dia menggunakan wangnya untuk membiayai sekolah dan badan amal di Bristol, sebuah bandar yang terletak 195 kilometer barat daya dari London.

Penumbangan arcanya dicetuskan oleh kematian George Floyd, seorang lelaki kulit hitam berusia 46 tahun yang maut ketika dalam tahanan polis di Minneapolis, Minnesota Amerika Syarikat.

BACA: Kematian George Floyd: Ini 5 tugu kontroversi jadi mangsa vandalisme

Floyd maut pada 25 Mei lalu selepas seorang polis kulit putih, Derek Chauvin selama hampir sembilan minit sehingga mangsa tidak boleh bernafas.