KUALA LUMPUR: Pelaksanaan perkongsian keselamatan tiga negara Australia, United Kingdom (UK) dan Amerika Syarikat (AS), yang dikenali dengan singkatan AUKUS - yang diumumkan pada 2021 untuk mengatasi pengaruh China yang semakin meningkat di wilayah Indo-Pasifik, kini bermula.

Butiran terbaharu mengenai AUKUS muncul pada Isnin apabila Presiden AS Joe Biden, dan masing-masing Perdana Menteri UK dan Australia - Rishi Sunak dan Anthony Albanese - bertemu di San Diego, California.

Australia akan menjadi negara pertama untuk membeli tiga kapal selam Virginia buatan Amerika pada awal 2030-an, dengan AS dan UK menempatkan beberapa kapal selam berkuasa nuklear di pangkalan RAN di Perth, Australia Barat, mulai 2027.

Sementara itu, anggota tentera laut Australia akan ditempatkan di pangkalan kapal selam AS dan UK untuk mempelajari tentang operasi kapal selam.

Biden menegaskan bahawa kapal itu tidak dilengkapi senjata nuklear dan tidak akan menjejaskan komitmen Australia untuk kekal negara bebas nuklear.

Penolong Setiausaha Jabatan Negara AS untuk Biro Hal Ehwal Asia Timur dan Pasifik Daniel J. Kritenbrink berkata asas pakatan yang ditubuhkan masih kekal bebas senjata nuklear, walaupun terdapat kebimbangan yang disuarakan oleh negara-negara Asia Tenggara mengenai ancaman perlumbaan senjata pemusnah itu.

"Pengumuman hari ini (Isnin) adalah langkah pemodenan terhadap pakatan dan perkongsian sedia ada kami.

"Ia juga merupakan pemodenan keupayaan dan teknologi kapal selam Australia," kata Kritenbrink dalam sidang media atas talian yang dihadiri secara serentak oleh media antarabangsa di seluruh dunia.

Pegawai AS yang turut hadir semasa taklimat itu adalah Penasihat Kanan Jabatan Pertahanan untuk AUKUS Abraham Denmark, dan Pengarah Majlis Keselamatan Negara Grant Schneider.

Mengenai penyertaan negara-negara yang "sehaluan" dengan pakatan keselamatan tiga hala AUKUS, Kritenbrink menegaskan bahawa komitmen AS terhadap AUKUS juga adalah untuk membina kapasiti kolektif sekutu dan rakan kongsi di seluruh rantau ini.

"Sama ada AUKUS mengukuhkan lagi pakatan perjanjian kami dengan lima sekutu yang berkemampuan di rantau ini, dan sama ada ia menunjukkan komitmen kami terhadap pemusatan ASEAN, serta komitmen kami terhadap forum Pulau Pasifik, atau QUAD ... kami sedang menggunakan semua mekanisme yang fleksibel ini untuk membina semula kapasiti rakan kongsi yang komited terhadap matlamat, keamanan dan kestabilan di seluruh rantau ini," katanya.

-- BERNAMA