JAKARTA: Polis Indonesia melakukan serbuan di beberapa lokasi yang dipercayai menjadi tempat persembunyian anggota kumpulan pengganas di Condet, Jakarta Timur dan Bekasi, Jawa Barat, pada Isnin, susulan kes letupan di Gereja Katedral Makassar pada Ahad.

Portal berita Kompas TV melaporkan, Ketua Polis Daerah Metro Jaya, Fadil Imran mengesahkan operasi tersebut.

Sementara itu Ketua Bahagian Hubungan Masyarakat Polis Indonesia, Argo Yuwono mendedahkan, dua pengebom bunuh diri yang maut di pintu gerbang gereja itu merupakan pasangan suami isteri.

“Pelaku serangan adalah pasangan suami isteri yang baru menikah enam bulan," kata Argo dalam keterangannya turut mendedahkan suspek wanita berkenaan ialah pekerja swasta.

Difahamkan, kedua-duanya mempunyai kaitan dengan gerakan Jamaah Ansharut Daulah (JAD) yang pernah melakukan aksi serangan seumpamanya di gereja di Pulau Jolo, Filipina Selatan.

Argo menambah, siasatan latar belakang penyerang itu dan kumpulan yang mereka wakili sedang giat dijalankan, antaranya dengan menggeledah beberapa lokasi termasuk rumah pasangan itu.

Berdasarkan maklumat yang dikumpulkan daripada jiran tetangga, kedua-dua pelaku itu selama ini menunjukkan perilaku yang tidak mencurigakan, malah sentiasa berinteraksi dengan penduduk di kejiranan berkenaan.

"Dari 19 mangsa yang cedera, sekarang ini tinggal 15 orang yang masih menerima rawatan,” jelas Argo memperinci jumlah mangsa terkini.

Pada Ahad, Presiden Indonesia Joko Widodo mengutuk keras tindakan pengganas yang meletupkan sebuah gereja di Makassar itu.

"Terrorisme (keganasan) adalah kejahatan terhadap kemanusiaan dan tidak berkaitan dengan mana-mana agama. Semua agama menolak keganasan, walau atas alasan apa sekalipun," katanya.

BACA: Letupan di gereja Makassar: Jokowi kecam tindakan pengganas


Tragedi | Pengeboman bunuh diri di gereja Makassar, Indonesia