FLORIDA: Peguam Tiger Woods menafikan pemain golf terkemuka itu dan bekas teman wanitanya, Erica Herman memiliki perjanjian perkongsian rumah bersama di Florida.

Memetik BBC, Herman dilaporkan sedang menyelesaikan isu kewangan berjumlah $30 juta (RM135.6 juta) yang diamanahkan Woods. Dia mendakwa diperdaya untuk mengemas begnya pergi bercuti sebelum kediaman itu dikunci.

Dalam pada itu, Herman mendakwa perjanjian yang tidak didedahkan itu ditandatangani Woods pada 2017 yang antara lain menyatakan sebarang pertikaian undang-undang perlu diselesaikan di luar mahkamah.

Herman yang menguruskan restoran milik Woods sebelum hubungan mereka terjalin juga telah memfailkan dua saman di Martin County, Florida.

Herman berhujah bahawa perjanjian tidak didedahkan (NDA) yang ditandatanganinya adalah tidak sah kerana undang-undang persekutuan baharu yang mengehadkan penguatkuasaan NDA dalam kes gangguan atau penderaan seksual.

Dalam masa sama, Herman juga menyaman Jupiter Island Irrevocable Homestead Trust, yang dikuasai Woods atas dakwaan juara sukan golf 15 kali itu melanggar perjanjian lisan yang membenarkannya tinggal di rumah itu bersama dua anaknya.

Herman mendakwa dia dibenarkan tinggal di sana tanpa bayaran sewa termasuk perbelanjaan selama enam tahun hubungan mereka sebagai pertukaran untuk perkhidmatan peribadi yang diberikan kepada Woods.

Dalam masa sama, perjanjian masih berbaki lima tahun lagi selepas mereka berpisah.

Namun begitu, peguam Woods berpendapat bahawa dia adalah "tetamu" yang "dijemput" untuk tinggal bersamanya.

“Woods tidak pernah merundingkan perjanjian penyewaan lisan dengan Herman. Juga tidak pernah ada perjanjian penyewaan bertulis," kata peguamnya dalam pemfailan mahkamah.

Dokumen itu mengatakan bahawa Woods memberitahu Herman pada 13 Oktober tahun lalu bahawa dia akan menamatkan hubungan mereka.

"Woods mengatur supaya Herman tinggal di sebuah pusat peranginan mewah tempatan dan menyediakan dana yang dia boleh memohon untuk kediaman baharu," tambah dokumen itu.

Terdahulu, dokumen Mahkamah telah didedahkan sebulan sebelum Encik Woods berada di Georgia untuk Kejohanan Masters.