PIHAK berkuasa Rusia membuka kertas siasatan pada Khamis selepas seekor beruang sarkas menyerang dan mencederakan jurulatihnya dalam satu persembahan di Olonets, utara St Petersburg.

Tindakan itu diambil selepas sebuah video amatur tular di media sosial menunjukkan beruang tersebut menyerang pelatihnya.

Pada awalnya, haiwan itu melakukan aksi menolak kereta sorong sambil berjalan sebelum tiba-tiba menyerang serta menggigit bahu pelatihnya hingga mangsa rebah ke lantai.

Kemudian seorang lagi pelatih cuba membantu rakannya dengan menendang beruang tersebut beberapa kali bagi menghentikan serangan.


Laporan media tempatan berkata beruang itu kemudiannya cuba melarikan diri dan menerpa ke arah penonton sebelum ia ditangkap menggunakan renjatan elektrik.

Difahamkan ketika kejadian, tiada pagar pemisah atau penghadang di antara pentas dan tempat duduk penonton.

Siasatan ke atas penganjur sarkas tertumpu kepada pertuduhan menyediakan perkhidmatan yang tidak selamat.

Penganjuran sarkas melibatkan haiwan dipantau pihak berkuasa Rusia kebelakangan ini dengan banyak laporan mendakwa penganjur melakukan eksploitasi ke atas haiwan.

Bagaimanapun, pertunjukan sarkas haiwan mempunyai sejarah yang panjang di Rusia dan masih kekal popular hingga ke hari ini.