PENTADBIRAN Joe Biden pada Isnin mengeluarkan strategi pertama kerajaan Amerika Syarikat dalam membanteras rasuah.

Dengan memulakan inisiatif menerusi "Sidang Kemuncak Demokrasi" sulung pada 9-10 Disember, Biden adalah presiden pertama yang mewujudkan usaha memerangi rasuah sebagai kepentingan teras keselamatan negara.

Memetik kenyataan The White House, AS akan memperluaskan sumber perisikan dan diplomatik yang ditumpukan khas untuk memerangi rasuah, yang juga disifatkan sebagai ancaman yang merosakkan kepercayaan awam, menyerlahkan ketidaksamaan dan menjejaskan demokrasi.

Dalam menjayakan insiatif besar tersebut, pentadbiran Biden menggariskan lima tonggak utama sebagai memerangi rasuah berteraskan kepada:

- Memodenkan, menyelaras dan menggerakkan usaha Kerajaan AS untuk memerangi rasuah

- Membanteras aktiviti kewangan haram

- Mempertanggungjawabkan pelaku rasuah

- Memelihara dan mengukuhkan seni bina antirasuah dari multilateral

- Meningkatkan penglibatan diplomatik dan memanfaatkan sumber bantuan asing untuk mencapai matlamat dasar pencegahan rasuah

Tambah kenyataan tersebut, strategi itu memerlukan penubuhan jawatan kanan antirasuah dan badan penyelaras dalam Jabatan Negara, Jabatan Perbendaharaan, Jabatan Perdagangan dan USAID.

Selain itu, agensi persekutuan akan diarahkan untuk menambah baik analisis risiko berkaitan rasuah apabila mempertimbangkan bantuan asing dan bantuan keselamatan, terutamanya di negara yang mempunyai rekod rasuah yang teruk.

BACA: AS cadang adakan sidang kemuncak bersemuka dengan ASEAN pada Jan 2022

BACA: COVID-19: Biden gesa negara lain ikut langkah, derma vaksin

Strategi itu pada masa sama menyatakan komitmen AS untuk memperkukuh kerjasama dengan rakan asing yang telah menunjukkan keinginan politik dalam memerangi rasuah, dan juga untuk mengukuhkan sokongan untuk aktivis dan wartawan penyiasat yang mendedahkan rasuah di lapangan.

Dalam usaha untuk mengurangkan keupayaan pelaku rasuah untuk mengeksploitasi sistem kewangan AS, Jabatan Perbendaharaan akan meminta pendapat orang ramai mengenai peraturan yang berpotensi untuk menangani kelemahan pasaran hartanah AS kepada pengubahan wang haram.

Sebagai rekod, sejumlah 110 kerajaan telah dijemput ke Sidang Kemuncak maya untuk Demokrasi, inisiatif utama Biden yang mencetuskan perdebatan hangat dan tindak balas daripada Rusia dan China mengenai cara AS menilai tadbir urus demokrasi.