WASHINGTON: Joe Biden meletakkan kesalahan kematian pemimpin pembangkang Rusia, Alexei Navalny pada hari Jumaat ke atas Presiden Rusia, Vladimir Putin.

"Putin bertanggungjawab atas kematian Navalny.

“Apa yang telah berlaku dan berkisar ketika ini adalah lebih banyak bukti tentang kekejaman Putin. Tiada siapa yang patut tertipu, bukan di Rusia, tidak di rumah, tidak di mana-mana di dunia.

“Putin bukan sahaja menyasarkan rakyat negara lain seperti yang kita lihat apa yang berlaku di Ukraine sekarang, dia juga melakukan jenayah yang dahsyat ke atas rakyatnya sendiri," kata Presiden Amerika Syarikat (AS) itu dari White House.

Sementara itu, beberapa ahli politik Republikan turut mengecam kematian Navalny, sambil menuding jari kepada beberapa orang dalam parti mereka sendiri kerana seakan-akan memberi kemenangan kepada pemimpin Rusia itu.

“Tidak ada ruang dalam Parti Republikan untuk meminta maaf untuk Putin. Selamat berehat Alexey Navalny,” kata bekas Naib Presiden AS, Mike Pence di media sosial.

Pence menambah: "Putin adalah penjenayah perang dan hanya memahami kekuatan" dan menggesa Kongres untuk "mengetepikan politik masa ini" dan meluluskan undang-undang yang menyokong bantuan kepada Ukraine.

Sementara pemimpin Demokratik pula sepakat menyatakan kemarahan atas kematian Navalny.

Naib Presiden AS, Kamala Harris, menyifatkan kematian Navalny di penjara sebagai "tanda kekejaman berterusan Putin."

"Apa sekalipun cerita yang mereka kongsi, biar kami (AS) jelaskan Rusia bertanggungjawab, dan kami akan mempunyai lebih banyak perkara untuk diperkatakan kemudian," kata Harris semasa menyampaikan ucaptama di Persidangan Keselamatan Munich.

Navalny yang juga Ketua Pembangkang Rusia dilaporkan meninggal dunia di penjara Arkitik pada Jumaat.

Perkhidmatan penjara Rusia mengesahkan kematian Navalny yang sedang menjalani hukuman selama 19 tahun.

Navalny, 47, merupakan pemimpin pembangkang yang sering melontarkan kritikan terhadap amalan rasuah di bawah pentadbiran Putin.

Pendedahan yang dibuatnya mendapat jutaan tontonan di YouTube dan berjaya menarik puluhan ribu rakyat Rusia ke jalan raya biarpun terpaksa berdepan undang-undang anti protes yang tegas.

Navalny yang mempunyai ramai pengikut itu dipenjarakan pada awal 2021 selepas kembali ke Rusia dari Jerman.

Beliau sebelum itu dilaporkan pulih daripada serangan racun Novichok, sejenis racun saraf era Soviet yang hampir meragut nyawanya.

Navalny kemudiannya dihukum penjara 19 tahun, suatu tindakan yang mendapat kecaman kumpulan hak asasi manusia dan di Barat kerana hukuman itu dianggap sebagai pembalasan atas penentangannya terhadap Kremlin. - Agensi