BEKAS bintang paralimpik Afrika Selatan Oscar Pistorius dibebaskan dengan parol pada Jumaat, hampir 11 tahun selepas didapati bersalah membunuh teman wanitanya dalam kejadian yang menggemparkan negara itu.

Pistorius yang digelar 'Blade Runner' kerana menggunakan kaki palsu gentian karbon - menembak mati model Reeva Steenkamp, 29, melalui pintu bilik air yang terkunci pada Hari Valentine pada 2013, lapor Reuters.

Dia telah berulang kali membuat rayuan di mahkamah dengan mendakwa menyangka Steenkamp sebagai penceroboh apabila melepaskan empat das tembakan ke dalam bilik mandi di rumahnya di Pretoria.

"Jabatan Perkhidmatan Koreksional mengesahkan bahawa Oscar Pistorius diberi paroberkuat kuasa mulai 5 Jan 2024. Dia telah dimasukkan ke dalam sistem Pembetulan Komuniti dan kini berada di rumah," kata jabatan penjara negara itu dalam satu kenyataan.

Pistorius yang kini berusia 37 tahun, telah menghabiskan kira-kira lapan setengah tahun penjara serta tujuh bulan tempoh tahanan rumah selepas dijatuhkan hukuman kerana membunuh. Lembaga parol pada November memutuskan dia boleh dibebaskan selepas menyelesaikan lebih separuh daripada tempoh hukumannya.

Dalam satu kenyataan yang dikongsi oleh peguam keluarga Steenkamp pada Jumaat, ibu Reeva, June berkata: "Tidak akan ada keadilan jika orang yang anda sayangi tidak akan kembali, dan tiada masa yang diberikan akan membawa Reeva kembali.

"Kami (yang masih hidup) adalah orang yang menjalani hukuman penjara seumur hidup," kata June Steenkamp, ​​sambil menambah satu-satunya keinginannya adalah untuk dibenarkan hidup dengan aman selepas Pistorius dibebaskan secara parol.

Seorang pegawai pemantau akan mengawasinya sehingga hukumannya tamat pada Disember 2029, yang Pistorius perlu memaklumkan jika dia mencari peluang pekerjaan atau berpindah ke alamat baharu.

Dia juga dikehendaki meneruskan terapi pengurusan amarah dan menghadiri sesi mengenai keganasan berasaskan jantina sebagai sebahagian daripada syarat parolnya, kata keluarga Steenkamp.

June Steenkamp berkata syarat yang dikenakan oleh lembaga parol telah mengesahkan kepercayaannya terhadap sistem keadilan Afrika Selatan kerana mereka menghantar mesej yang jelas bahawa keganasan berasaskan jantina dipandang serius.

Pada Ogos 2012, hanya beberapa bulan sebelum menembak teman wanitanya, Pistorius menjadi orang pertama yang diamputasi berganda, bertanding di Sukan Olimpik London, di mana dia berjaya mara ke separuh akhir 400m.

Dia memenangi dua pingat emas di Paralimpik.

Dia pertama kali dipenjarakan selama lima tahun pada Oktober 2014 kerana kesalahan membunuh oleh Mahkamah Tinggi.

Selepas pendakwa raya merayu keputusan itu, Mahkamah Rayuan Agung yang sekali lagi mendapati dia bersalah pada 2016 menjatuhkan hukuman penjara enam tahun walaupun pendakwaan memohon hukuman minimum 15 tahun.

Kemudian pada November 2017 Mahkamah Rayuan Agung menggandakan hukumannya kepada 13 tahun dan lima bulan.

Pistorius bertemu bapa Reeva, Barry Steenkamp pada 2022 dalam "dialog mangsa-pesalah", bahagian penting dalam sistem 'keadilan pemulihan' Afrika Selatan.Ia berdasarkan budaya orang asli mengendalikan jenayah sebelum orang Eropah menjajah Afrika Selatan.

'Keadilan pemulihan' bertujuan untuk mencari penutupan bagi pihak yang terjejas dalam jenayah, bukannya hanya menghukum pelaku.

Dia pada mulanya dinafikan parol pada Mac. Bagaimanapun, Mahkamah Perlembagaan kemudiannya memutuskan dia telah menyelesaikan separuh daripada hukumannya pada 21 Mac dan layak mendapat parol.