SEONGNAM: Pengguna jalan raya di sebuah bandar di Korea Selatan gempar dengan kemunculan seekor burung unta yang kelihatan seperti 'hilang arah' pada Selasa lalu.

Haiwan digelar Tadori itu bagaimanapun berjaya ditangkap dan dihantar semula ke taman ekologi selepas berkeliaran selama hampir sejam di Seongnam.

Menurut laporan Korea Herald, Tadori 'lolos' dari kurungannya melalui celah sempit antara pagar di taman tersebut.

"Mujur tiada orang awam yang cedera. Hanya Tadori yang mengalami kesan lebam ringan pada kakinya," jelas laporan itu lagi.

Penjaganya memaklumkan haiwan itu menunjukkan tanda tertekan dan agresif sejak kematian pasangannya, Tasuni pada bulan lalu.

Difahamkan, kedua-dua haiwan itu diletakkan di dalam kurungan yang sama sejak masih kecil.

Ia bukanlah kali pertama burung unta 'melarikan diri' daripada kurungan.

Pada Januari 2021, spesies sama pernah 'lolos' dari sebuah zoo peribadi di Karachi, Pakistan dan turut berkeliaran di jalan raya.

Kisah haiwan tertekan kerana 'kesunyian' juga pernah berlaku ke atas kuda belang digelar Sero di Seoul Children's Grand Park, kira-kira setahun lalu.

Mamalia jantan itu menunjukkan tanda tertekan dan enggan makan serta bertindak agresif terhadap haiwan lain selepas ketiadaan ibu dan bapanya. - Sinar Harian memetik agensi