HANOI: China dan Vietnam sepakat untuk menggembleng tenaga dalam usaha membina komuniti berkongsi nasib sesama negara yang berasaskan pemerkasaan perkongsian kerjasama strategik komprehensif Beijing-Hanoi.

Kedua-dua negara turut mengumumkan hala tuju baharu dalam hal berkaitan hubungan dua hala.

Pengumuman itu dibuat selepas pertemuan Presiden China Xi Jinping dengan Setiausaha Agung Jawatankuasa Pusat Parti Komunis Vietnam Nguyen Phu Trong di Hanoi pada Selasa.

Xi turut mengetengahkan enam cadangan berhubung usaha sama membina komuniti berkongsi nasib sesama negara.

"Pertama, perlunya mengekalkan haluan politik yang betul. China dan Vietnam harus mengikut bimbingan strategik peringkat tinggi, mengukuhkan pertukaran dan saling belajar dalam tadbir urus negara.

"Selain itu, kedua-dua negara juga perlu saling menyokong antara satu sama lain dalam isu berkaitan kepentingan teras dan keprihatinan utama masing-masing dan bersama menegakkan kesaksamaan dan keadilan antarabangsa," kata Xi.

Beliau berkata kedua-dua pihak harus memperkukuh rasa saling percaya dari aspek keselamatan, sambil menambah bahawa China tegas menyokong Vietnam dalam mengekalkan kestabilan sosial dan perpaduan etnik.

"Kami (China) yakin, pihak Vietnam akan terus menyokong kami dalam usaha penyatuan semula tanah air dan menolak campur tangan dari luar," kata beliau.

Menyentuh mengenai kerjasama yang substantif, Xi berkata China bersedia untuk berkongsi peluang dengan Vietnam serta mewujudkan pembangunan bersama.

"Vietnam dialu-alukan untuk membuat penyelarasan dengan lapan langkah utama mengenai pembinaan berkualiti dalam kerangka Inisiatif Jalur dan Laluan (BRI) di samping memperluas kerjasama dalam bidang baru muncul seperti ekonomi digital dan pembangunan hijau," kata Xi.

Presiden China juga menyeru supaya lebih banyak input diberikan untuk mengukuhkan sokongan dari peringkat akar umbi terhadap persahabatan China-Vietnam.

"Kerjasama dua hala lebih menfokuskan kepada bidang berkaitan kesejahteraan rakyat seperti pertanian, pendidikan dan perubatan selain perkara berkaitan dengan golongan belia, pelancongan dan di peringkat daerah.

"Meningkatkan persefahaman antara rakyat terhadap komuniti berkongsi nasib serta persahabatan yang terjalin sejak sekian lama antara dua negara," kata Xi.

Beliau berkata China dan Vietnam harus bekerja rapat dalam isu antarabangsa dan serantau serta mengawal perselisihan berhubung isu maritim.

Dalam pada itu, Trong meluahkan hasrat pihak Vietnam untuk bekerjasama dengan China ke arah komuniti berkongsi nasib yang berkepentingan strategik.

"Kerjasama dua negara membabitkan politik, ekonomi, dagangan, keselamatan dan sektor bukan kerajaan akan diperkasa lagi sehingga menjadi contoh kepada usaha yang boleh mewujudkan situasi sama menang," katanya.

Trong berkata usaha itu selaras dengan kepentingan kerajaan dan rakyat kedua-dua negara.

Mengenai pertikaian maritim, berliau berkata itu hanya sebahagian daripada hubungan Vietnam-China dan kedua-dua pihak boleh mengendalikannya dengan baik berasaskan prinsip saling mempercayai dan menghormati.

-- BERNAMA