BEIJING: Tiada maklumat terkini dikeluarkan pasukan penyiasat insiden nahas pesawat Boeing 737-800 membabitkan penerbangan China Eastern MU5735 setakat ini.
 
Kenyataan itu dikeluarkan Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) selepas mendapat pengesahan penyiasat Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan (NTSB) Amerika Syarikat (AS) bahawa mereka tidak pernah mengeluarkan maklumat mengenai nahas itu kepada media, lapor Global Times.

Ia susulan laporan Wall Street Journal dan Reuters yang memetik sumber bahawa penyiasat insiden nahas tidak menolak kemungkinan insiden malang itu adalah "disengajakan".

BACA: Nahas pesawat China Eastern mungkin disengajakan - Laporan

Menurut laporan portal itu, data diperoleh daripada kotak hitam menunjukkan seseorang - mungkin juruterbang atau sesiapa yang menceroboh masuk ke dalam kokpit - telah memasukkan input yang dipercayai menyebabkan pesawat Boeing 737-800 itu menjunam.

"Pesawat itu melakukan apa yang diarahkan oleh seseorang di dalam kokpit," lapor Wall Street Journal yang memetik penilaian awal oleh pegawai penyiasat AS.

Pegawai penyiasat AS percaya kesimpulan mereka disokong oleh fakta bahawa penyiasat China setakat ini tidak menunjukkan sebarang masalah dengan pesawat atau kawalan penerbangan yang boleh menyebabkan nahas.

Penerbangan China Eastern MU5735 yang dalam perjalanan dari Kunming ke Guangzhou pada 21 Mac secara tiba-tiba menjunam dari ketinggian 29,000 kaki ke lereng gunung, mengorbankan kesemua 132 orang di dalamnya.

CAAC dalam pada itu berkata akan berhubung dengan pasukan penyiasat NTSB dan menerbitkan maklumat tepat berhubung tragedi apabila tiba masanya, lapor Global Times.