SEMENTARA seluruh dunia bercadang mengutamakan petugas kesihatan dan golongan warga emas untuk mendapatkan suntikan vaksin menentang COVID-19, Indonesia mengambil pendekatan yang sedikit berbeza.

Negara dengan populasi keempat terbesar dunia itu menjadikan golongan pempengaruh media sosial sebagai antara golongan pertama menerima vaksin bersama 1.5 juta petugas kesihatan dalam program vaksinasi pertama negara itu, bermula Rabu lalu.

Menurut pegawai kanan kementerian kesihatan, Siti Nadia Tarmizi, keputusan untuk mengutamakan pempengaruh media sosial atau influencer itu adalah satu strategi komunikasi oleh kerajaan.

Terdapat banyak spekulasi yang timbul berkenaan vaksin mengelak jangkitan COVID-19 dalam kalangan rakyat di negara majoriti Islam itu.

Ramai yang was-was berkenaan keselamatan, keberkesanan, status halal vaksin, serta sama ada suntikan vaksin berkenaan adalah dibenarkan di sudut Islam.

Daripada aspek lain, rakyat Indonesia turut merupakan antara pengguna media sosial paling utama dunia, termasuk laman sosial Facebook, Twitter dan Instagram.

Kerajaan mengharapkan golongan ternama itu menyampaikan mesej yang positif kepada rakyat jelata tentang kebaikan vaksin.

Dalam pada itu, dewan keagamaan negara telah mengesahkan status halal bagi vaksin menentang COVID-19 pilihan kerajaan, kata ketua agensi kesihatan Bandung, Ahyani Raksanagara.

Walaupun jumlah influencer yang terlibat dalam program vaksinasi pertama negara itu tidak diumumkan, namun beberapa nama terkenal seperti Ariel (Noah), Raffi Ahmad, Risa Saraswati dan Presiden Joko Widodo telah menerima suntikan dos pertama pada Rabu dan Khamis.

Vaksin COVID-19 | Jokowi individu pertama di Indonesia terima suntikan vaksin