MANILA:Pihak berkuasa Filipina bercadang untuk menggunakan rotan sebagai cara untuk memberi amaran kepada rakyatnya yang tidak patuh kepada prosedur operasi standard (SOP) dalam mengelak jangkitan COVID-19.

Rakyat di negara itu semakin tidak mengendahkan SOP seperti pemakaian pelitup muka dan penjarakan fizikal di tempat awam, susulan musim perayaan sejak September lalu dan menuju ke sambutan Krismas.

Menurut ketua polis dan ketua petugas khas COVID-19, Cesar Binag, pihak berkuasa termasuk pegawai polis dan tentera akan melakukan rondaan di kawasan-kawasan awam di ibu kota, Manila sambil membawa rotan berukuran satu meter.

“Rotan itu boleh digunakan untuk merotan mereka yang degil, terutamanya di kawasan-kawasan yang sesak seperti hab pengangkutan awam atau pasar awam,” katanya dalam satu sidang media, pada Jumaat.

Perintah berkurung yang dilaksanakan di negara itu pada pertengahan bulan Mac merupakan antara yang paling lama dan paling tegas di dunia.

Sejak Mac lalu, polis telah memberi amaran, menahan dan mendenda sekitar 700,000 individu kerana melanggar perintah berkaitan SOP COVID-19 termasuk tidak memakai pelitup muka dan tidak mengamalkan penjarakan fizikal.

Filipina adalah negara Asia Tenggara yang melaporkan kes positif COVID-19 tertinggi selepas Indonesia, dengan lebih 436,000 kes kumulatif positif dan lebih 8,500 kematian setakat ini.