BANGKOK:Thailand akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka yang melanggar arahan kuarantin dan menyelinap masuk ke negara ini dari Myanmar dengan menyeberangi sempadan dan disahkan positif COVID-19 beberapa hari kemudian.

Gelombang baharu COVID-19 dikhuatiri meningkat setelah empat rakyat Thailand tidak melalui pemeriksaan imigresen dan memasuki negara ini secara haram di wilayah utara Chiang Rai, telah diuji positif COVID-19 setakat ini.

Perdana Menteri Prayuth Chan o-cha berkata pihak berkuasa berkaitan kini meningkatkan usaha untuk menghentikan cubaan menyeberang sempadan secara haram bagi mengekang penularan wabak COVID-19.

Bagaimanapun katanya, ramai yang mengabaikan usaha kerajaan dalam mengawal pandemik itu.

"Mereka masih melakukannya (memasuki Thailand secara haram). Mereka (yang melanggar kuarantin) harus didakwa," katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri mesyuarat Kabinet mingguan di sini pada Selasa.

Dalam perkembangan terbaharu, seorang wanita Thailand berumur 25 tahun menyelinap masuk ke negara ini 24 Nov lepas dan diuji positif COVID-19 pada Selasa.

Pengarah Jabatan Kawalan Penyakit Thailand Dr Sophon Iamsirithawon berkata wanita dari wilayah Payao itu adalah rakan sekerja kepada tiga kes yang disahkan sebelum ini. Keempat-empat mereka bekerja di premis hiburan di bandar sempadan Tachileik, Myanmar.

Beliau berkata wanita terbabit dan dua lagi rakannya pulang ke Thailand dan menginap di sebuah hotel di Chiang Rai.

"Dia diuji positif COVID-19 manakala dua rakannya negatif," katanya.

BACA: COVID-19: Thailand pertingkat pengesanan kontak selepas tiga pelanggar kuarantin diuji positif 

Pegawai kesihatan mengenal pasti 10 individu, termasuk enam berisiko tinggi yang berkemungkinan mempunyai kontak rapat dengan pesakit.

Pada 24 Nov juga, seorang wanita Thailand berumur 29 tahun pulang dari Myanmar ke Mae Sai, Chiang Rai melalui sempadan darat, kemudian menaiki bas awam ke Chiang Mai. Wanita itu juga tidak menjalani kuarantin wajib dan diuji positif beberapa hari kemudian.

Pada Ahad lepas, dua wanita Thailand berumur 23 dan 26 tahun, yang mengelak pemeriksaan imigresen turut diuji positif COVID-19.

Sehingga kini, tiada penularan tempatan dilaporkan berikutan empat kes positif berkenaan.

Thailand merekodkan 4,008 kes COVID-19 dan 60 kematian.

Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kesihatan Awam Anutin Charnvirakul berkata semua undang-undang termasuk Akta Imigresen dan Akta Penyakit Berjangkit akan dikenakan terhadap mereka yang melanggar arahan kuarantin.

"Orang-orang yang mementingkan diri ini menimbulkan masalah kepada ramai rakyat Thailand... Mereka menyebabkan kemudaratan kepada negara dan tidak layak menerima simpati," katanya dipetik Bangkok Post.

-- BERNAMA