LONDON: Varian COVID-19 baharu dengan "bilangan mutasi yang tinggi" telah dikesan di Britain, lapor PA Media/dpa.

Mutasi BA.2.86 dikenal pasti di UK pada Jumaat pada seorang individu yang tidak mempunyai sejarah perjalanan baru-baru ini, menurut Agensi Keselamatan Kesihatan British.

Ini bermakna mungkin sudah ada "penularan komuniti yang ketara" dalam kalangan rakyat Britain, menurut agensi itu.

Strain itu pertama kali dikesan di Denmark pada 24 Julai dan turut ditemui di negara itu pada 31 Julai, hari yang sama ia ditemui di Israel.

Satu lagi kes di Amerika Syarikat dikesan awal bulan ini.

Varian ini dikatakan jauh gnomik berbanding varian BA.2, yang digelar "Omicron stealth".

Varian berkenaan dilapor lebih mudah merebak berbanding strain Omicron asal, yang berasal dari Afrika selatan dan mula dikesan di UK pada akhir 2021.

UKHSA memaklumkan bahawa "data tidak mencukupi" untuk menilai tahap keterukan relatif strain baharu atau kemungkinan besar ia mampu mengatasi vaksin.

Agensi itu memaklumkan pihaknya akan terus memantau penyebaran varian itu dengan teliti sementara pemeriksaan dilakukan bagi menentukan risiko yang mungkin timbul.

Francois Balloux, Profesor biologi sistem pengiraan dan pengarah Institut Genetik UCL di University College London, berkata strain baharu itu adalah "strain SARS-CoV-2 yang paling menarik yang pernah disaksikan dunia sejak kemunculan Omicron" dengan lebih daripada 30 mutasi.

Bagaimanapun, beliau berpendapat ia tidak mungkin menyebabkan gelombang penyakit dan kematian yang baharu, kerana kebanyakan orang kini mempunyai sedikit imuniti terhadap penyakit itu.

-- BERNAMA