BEIJING: Tindakan pemerintah China yang menapis kritikan tentang sekatan pergerakan ketat bagi mengawal penularan COVID-19 membuatkan pengguna media sosial negara itu terpaksa memikirkan cara yang lebih kreatif.

Dari memetik baris lirik lagu kebangsaan hinggalah menggunakan perlambangan dari filem Hollywood, pengguna media sosial China berusaha mengelak tindakan penapisan yang bagi mereka menyekat kebebasan bersuara.

Pemerintah China terus mengenakan pemantauan dan kawalan ketat terhadap penggunaan Internet oleh rakyatnya, yang dianggap boleh mencemarkan nama baik negara tersebut.

Penapisan itu dilakukan untuk menyebelahi tindakan Beijing menguatkuasakan polisi sifar COVID-19 yang menyaksikan kota seperti Shanghai berdepan sekatan pergerakan atau lockdown yang menyulitkan.

‘Terperangkap’ di dalam rumah, memaksa kebanyakan daripada 25 juta penghuni bandar raya itu menggunakan saluran media sosial untuk meluahkan kemarahan dan mengeluh tentang kekurangan bekalan makanan dan syarat kuarantin yang menyusahkan.

AFP melaporkan, isu di sebalik sekatan pergerakan di Shanghai terlalu ‘besar’ untuk terus ditapis pihak pemerintah.



Pengguna media sosial kini bersuara menggunakan ‘muslihat’ hantaran berupa imej yang disunting, pengolahan kata-kata, dan mencipta istilah khas untuk menyuarakan rasa tidak puas hati mereka.

Antaranya adalah dengan menulis baris lagu kebangsaan China yang bermaksud ‘Bangkitlah, mereka yang tidak mahu menjadi hamba’.

Ada juga yang menggunakan meme popular dari adegan filem Hollywood, tanda pagar (hashtag) berkaitan hak asasi Amerika, serta memetik judul buku 1984 tulisan George Orwell yang antara lain berkisar tentang kisah rejimen yang menindas, pemantauan besar-besaran dan salah guna kuasa.

Bagaimanapun, netizen Shanghai tetap kecewa apabila ada juga hantaran mereka itu ‘hilang’ selepas beberapa minit dimuat naik.

"Ini kami melawan kepintaran buatan (AI),” keluh mereka.

"Penduduk Shanghai terpaksa membayar harga apabila mengkritik. Kepayahan, kekecewaan dan kemarahan yang mereka hadapi dalam tempoh sekatan ini melebihi ketakutan mereka jika dihukum kerana memuat naik hantaran yang sensitif," ujar profesor di Hong Kong Baptist University, Luwei Rose Luqiu, kepada AFP.

Seorang penduduk, Gao Ming, 46, berkata dia menerima panggilan daripada pihak polis yang memintanya memadam hantaran bersifat antisekatan pada bulan lalu di media sosial.

"Saya menentang penapisan ini dan mahu berhujah tentang strategi COVID-19 di China. Saya sangat menentang polisi yang ada sekarang ini," kata pegawai perhubungan awam itu, yang kecewa apabila sekatan pergerakan sebenarnya menyebabkan lebih banyak kes kematian kerana halangan untuk mendapatkan rawatan perubatan biasa.