BANGKOK: Dua anak lelaki Raja Thailand, Maha Vajiralongkorn, pada hari Isnin mengakhiri lawatan mengejut mereka ke Thailand.

Ini adalah lawatan pertama mereka dalam tempoh 27 tahun.

Vacharaeson Vivacharawongse, berusia 42 tahun dan merupakan anak lelaki kedua Raja Thailand, tiba di Thailand pada minggu lalu.

Ketika berada di Thailand, beliau mengadakan lawatan ke pusat penjagaan kanak-kanak serta mengambil bahagian dalam upacara keagamaan di sebuah kuil di Bangkok.

Adik lelakinya, Chakriwatn Vivacharawongse, turut bersamanya di lapangan terbang pada hari Isnin.

Lawatan mereka berlaku dalam masa yang sukar bagi keluarga diraja, dengan anak perempuan sulung raja berada dalam keadaan koma sejak Disember.

Vacharaesorn dan Chakriwat merupakan dua daripada empat anak lelaki Raja dengan isteri kedua beliau, Sujarinee Vivacharawongse, seorang bekas pelakon yang dicerai oleh ketika itu Putera Mahkota pada tahun 1996.

Selepas perceraian tersebut, Vacharaesorn, ibunya, tiga orang adik-beradik lelakinya, dan seorang adik-beradik perempuan tinggal berasingan, setelah ibunya dituduh secara terbuka melakukan hubungan terlarang, sebelum mereka memutuskan untuk berpindah ke luar negara.

Adik perempuannya kemudiannya diterima semula oleh keluarga diraja dan diberikan gelaran Puteri Sirivannavari Nariratana.

Vacharaeson yang ditemui di lapangan terbang turut menyatakan hasrat untuk pulang semula ke Thailand.