Seorang diselamatkan manakala 11 kru kapal sebuah kapal kargo dari China dikhuatiri hilang apabila kapal yang dinaiki telah berlanggar dengan sebuah lagi kapal kargo sebelum tenggelam berdekatan perairan Hong Kong hari ini.

Jurucakap bomba memberitahu kemalangan tersebut berlaku pada awal pagi berhampiran Pulau Po Toi yang berada dalam wilayah Hong Kong.

“Dua kapal kargo itu bertembung dan menyebabkan salah satu daripada kapal tersebut karam dan 12 orang dipercayai masih hilang, kata pihak berkuasa kepada AFP.

“Seorang kru kapal walau bagaimanapun telah berjaya diselamatkan dan telah dikejarkan ke hospital. Operasi mencari dan menyelamat masih lagi dipergiatkan untuk mencari mangsa yang masih hilang,”.

Perairan Hong Kong merupakan laluan kapal yang sangat sibuk dimana ratusan kapal-kapal dagang hinggalah ke sampan kecil menggunakan laluan di perairan itu.

Pada Oktober 2012, sebuah kemalangan antara sebuah feri dan bot telah menyebabkan 39 orang terkorban dalam apa yang disfatkana sebagai kemalangan maritime paling terburuk sepanjang 40 tahun.

Malah, tragedi itu juga mengejutkan hab kewangan Asia itu, salah satu daripada pelabuhan tersibuk di dunia dan mempunyai rekod keselamatan yang baik.