TEHRAN: Dua pelakon wanita ternama Iran telah didakwa kerana tidak mengenakan tudung sekali gus melanggar kod pakaian negara untuk kaum wanita di negara itu, lapor portal berita Al Jazeera.

Media kerajaan Iran melaporkan, polis Tehran mengheret Katayoun Riahi dan Pantea Bahram ke pengadilan kerana didakwa melakukan "kesalahan menanggalkan tudung di tempat awam dan memuat naik gambar mereka di ruang maya."

Jika sabit kesalahan, kedua-dua pelakon wanita masyhur itu boleh dikenakan denda atau hukuman penjara.

Minggu lalu, gambar Bahram, 53 yang tidak mengenakan tudung ketika menghadiri acara tayangan perdana sebuah filem tular di media sosial.

Sementara, pelakon veteran Riahi, 61, pula pernah ditahan pihak berkuasa pada November lalu kerana disyaki terlibat ‘mengancam keselamatan negara dan mencetus propaganda menentang pemerintahan’ selepas menjadi individu pertama dalam kalangan selebriti yang memuat  naik gambar tanpa berhijab sebagai tanda sokongan kepada demonstrasi yang diadakan sekitar September tahun lalu.

Demonstrasi yang berlangsung selama beberapa bulan itu bermula selepas kematian Mahsa Amini, seorang wanita berusia 22 tahun, yang meninggal dunia selepas ditahan oleh polis kerana didakwa tidak mematuhi undang-undang hijab negara yang dilaksanakan tidak lama selepas Revolusi Islam pada 1979.

Sejak tunjuk perasaan itu dibuat, semakin ramai wanita di seluruh Iran meninggalkan tudung yang diwajibkan ke atas mereka, bahkan, sejumlah besar wanita tempatan yang tidak menutup aurat dapat dilihat di kawasan-kawasan umum di Tehran dan tempat-tempat lain.

Ketua Polis Ahmadreza Radan yang dilantik oleh pemimpin tertinggi Ayatollah Ali Khamenei pada Januari lalu mengumumkan, pihak berkuasa ‘serius’ menangani mana-mana rakyat yang melanggar peraturan hijab yang juga ideologi utama kerajaan Iran.

Sejak pengumuman itu dibuat, sejumlah besar kaum wanita telah memuat naik gambar mereka tanpa tudung di pelbagai platform media sosial selain tidak mengenakan pakaian longgar seperti yang ditetapkan oleh undang-undang negara itu.

Awal bulan ini, polis Iran berkata, mereka akan mula menggunakan teknologi pintar di tempat awam untuk membanteras wanita yang melanggar kod pakaian wajib negara itu.