LONDON: Dua wanita akan didakwa kerana melakukan jenayah kerosakan selepas insiden sekumpulan penunjuk perasaan membaling sup pada lukisan Vincent van Gogh "Sunflowers" di Galeri Nasional London, kata polis Britain pada Sabtu.

Insiden itu membabitkan kumpulan aktivis alam sekitar, Just Stop Oil, yang mengadakan protes sejak dua minggu lalu di ibu negara Britain, di mana dua aktivisnya melemparkan tin sup tomato Heinz ke arah lukisan itu, satu daripada lima versi yang dipamerkan di muzium dan galeri di seluruh dunia.

Galeri tersebut dalam kenyataannya memaklumkan kejadian itu menyebabkan kerosakan kecil pada bingkai tetapi lukisan itu tidak terjejas. Selepas diperiksa, ia kemudian telah dibawa keluar untuk dipamerkan semula.

Dua wanita berkenaan, berusia 21 dan 20 tahun, akan hadir di Mahkamah Majistret Westminster dan akan didakwa dengan pertuduhan sengaja menyebabkan kerosakan pada bingkai lukisan van Gogh.

Seorang lagi aktivis juga akan hadir di mahkamah atas pertuduhan merosakkan papan tanda di luar ibu pejabat polis New Scotland Yard, di tengah London.

Polis berkata secara keseluruhan 28 orang telah ditahan semasa protes pada hari Jumaat.