PRESIDEN Amerika Syarikat (AS) Joe Biden menandatangani dua perintah eksekutif berkaitan ekonomi yang dijangka memberi kelegaan susulan keadaan ekonomi merosot akibat COVID-19.

Kedua-dua perintah eksekutif itu adalah sebahagian besar daripada penghentian sementara ketika Kongres mempertimbangkan pelan rangsangan bernilai 1.9 trilion dolar Amerika daripada Biden.

“Naib Presiden Kamala Harris dan saya sudah mendengar taklimat daripada pasukan berkaitan ekonomi dan kami kekal dengan pendirian bahawa krisis kesihatan awam menyebabkan kehilangan pekerjaan dan krisis ekonomi dalam era moden ini.

“Krisis ini hanya lebih parah. Ia tidak bertambah baik. Semalam kami mengenal pasti 900,000 rakyat Amerika yang memfailkan pengangguran.

"Mereka menyertai jutaan rakyat Amerika yang, bukan salah mereka, tetapi hilang martabat dan kehormatan diri kerana tiada kerja, tiada gaji.

"Ramai daripada mereka tidak menyangka sama sekali mereka akan hilang pekerjaan,” katanya pada Jumaat.

Perintah eksekutif tersebut bertujuan meningkatkan bantuan makanan, mempermudah proses memohon bantuan kerajaan, melindungi rakyat yang menganggur dan memastikan gaji minimum 15 dolar sejam untuk pekerja dan kontraktor persekutuan.

Sebilangan besar ahli ekonomi percaya AS bakal pulih dari segala krisis selepas rakyatnya diberikan suntikan vaksin.