KAHRAMANMARAS: Usaha pencarian dan penyelamatan masih giat dijalankan di selatan Turkiye dan utara Syria susulan gempa yang menggegarkan wilayah itu pada Isnin.

Bukan sahaja ia disertai oleh anggota keselamatan namun orang awam juga turut membanting tulang menyertai misi itu bagi membolehkan proses penyelamatan waris keluarga dan jiran dapat disegerakan.

Namun pelbagai reaksi dan momen yang berlaku sepanjang proses pencarian dan penyelamatan yang memenuhi segenap platform media sosial sejak Isnin lalu. 

Antara yang mendapat perhatian termasuk usaha menyelamatkan seorang warga emas yang masih terperangkap dalam runtuhan bangunan.

Dalam muat naik oleh wartawan, Muhammad Smiry di laman Twitter, video berdurasi 36 saat itu dilaporkan dirakam di salah satu kawasan terjejas di Turkiye memaparkan seorang warga emas dilihat masih terperangkap dan tidak dapat dikeluarkan berkemungkinan terdapat halangan atau kesempitan.

Berdasarkan kapsyen video berkenaan, Muhammad Smiry menjelaskan, warga emas itu meminta air bagi mendirikan solat dalam keadaan masih terperangkap kerana tidak mahu meninggalkan kewajipan itu.

"Seorang warga emas meminta air untuk mengerjakan solat, sementara orang ramai memberitahunya bahawa dia boleh mengerjakan solat dalam situasi tersebut," melalui kapsyen Muhammad Smiry di akaun Twitter miliknya.

Ciapan berkenaan mendapat perhatian warganet apabila ia ditonton lebih 500,000 kali dan diulang ciap lebih 3,000.