ATHENS: Kerajaan Greece pada Rabu mengumumkan negara akan berkabung selama tiga hari bagi mengenang mangsa yang terkorban dalam insiden kapal karam di perairan antarabangsa dekat bandar Pylos, lapor Xinhua memetik Agensi Berita Greece AMNA.

Pihak berkuasa telah menemukan 79 mayat pelarian selepas kapal nelayan yang dinaiki mereka karam di 47 batu nautika dari bandar Pylos.

"Ingatan kami kepada mereka yang mangsa sindiket penyeludupan yang mengambil kesempatan daripada kesengsaraan manusia," kata Perdana Menteri sementara Ioannis Sarmas.

Seramai 104 penumpang telah diselamatkan, kata jurucakap Kementerian Hal Ehwal Maritim dan Dasar Kepulauan, Nikolaos Alexiou, kepada penyiar Greece ERT.

Operasi mencari dan menyelamat bagi mengesan penumpang lain masih diteruskan memandangkan jumlah penumpang yang berada di dalam kapal itu tidak dapat dipastikan.

"Kami tidak dapat memberikan jumlah penumpang dengan tepat, tetapi sangat ramai... Rakan sekerja saya menemukan sebuah kapal terlebih muatan," katanya.

Kapal nelayan itu karam pada waktu malam antara Selasa dan Rabu ketika dalam perjalanan dari Libya ke Itali.

Alexiou berkata insiden itu berlaku di kawasan perairan paling dalam di Laut Mediterranean dan tiada seorang pun daripada mangsa yang terselamat memakai jaket keselamatan.

Presiden Greece Katerina Sakellaropoulou turut melawat mangsa yang terselamat.

Sementara itu, menerusi akaun Twitter, Presiden Majlis Eropah Charles Michel berkata:" kemalangan menyayat hati itu merupakan peringatan kepada kita untuk menamatkan sindiket penyeludupan yang tidak bertanggungjawab. Pemimpin EU akan membincangkan isu ini pada 29 dan 30 Jun nanti."

Presiden Suruhanjaya Eropah Ursula von der Leyen pula berkata: "Kita mesti terus bekerjasama dengan negara anggota dan negara ketiga untuk mencegah tragedi sedemikian."

Setakat tahun ini, seramai 72,778 pelarian telah tiba di Eropah dari selatan, termasuk 71,136 ketibaan melalui laut ke Itali, Greece, Sepanyol, Cyprus dan Malta, menurut Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR)

Sekurang-kurangnya 1,037 orang meninggal dunia atau dilaporkan hilang di rantau ini sejak awal tahun 2023.

-- BERNAMA