JAKARTA: Gunung Sinabung yang berada di Karo, Sumatera Utara kembali menghamburkan asap tebal pada Rabu dalam episod terkini letusan sejak menunjukkan keaktifannya sepanjang dua minggu ini, lapor media tempatan.

Portal berita Kompas.com melaporkan, petugas pemantau Gunung Sinabung Armen Putra mengatakan, letusan terkini itu terjadi sekitar pukul 4.48 pagi waktu tempatan.

Armen menjelaskan, dalam letusan terbaru itu, Gunung Sinabung menghaburkan abu volkanik setinggi lebih kurang 3,500 meter dari puncak gunung.

Kepulan asap debu berwarna kelabu itu mencondong ke arah timur dan selatan Sinabung, namun, jarak sebaran asap itu bergantung kepada faktor angin.

"Kalau kita lihat arahnya ke wilayah Naman, tapi kita lihat lagi keadaan anginnya. Kelajuan angin dan arah angin menentukan kawasan sebarannya," katanya.


Pusat Vulkanologi dan Mitigasi Bencana Geologi (PVMBG) memberitahu, orang ramai diingatkan supaya tidak kembali semula ke kampung-kampung dalam radius 3 kilometer dari puncak gunung, yang sebelum ini sudah diarah untuk ditinggalkan.

Orang awam juga diarahkan supaya memakai pelitup muka semasa berpindah dan seboleh-bolehnya menghindari debu asap.

Difahamkan, aktiviti Gunung Sinabung diletakkan dalam paras tinggi dan letusan susulan boleh berlaku pada bila-bila masa.

Letusan Gunung Sinabung pada 22 Mei 2016, telah mengorbankan tujuh orang dan mencederakan beberapa mangsa lain, sementara insiden letusan pada 8 Ogos 2020 memaksa puluhan ribu penduduk dipindahkan sementara tiga kampung ditutup.