KUALA LUMPUR: Indonesia perlu menjaga keseimbangan hubungan dengan kuasa-kuasa besar, khususnya Amerika Syarikat dan China berdasarkan polisi yang berasaskan kepada nilai, kata bekas Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia, Anies Rasyid Baswedan.

Calon Presiden Indonesia di bawah Gabungan Perubahan Indonesia itu berkata, negara itu sentiasa berpegang kepada dasar neutral dan tidak akan sesekali melakukan tindakan yang akan menggugat kedaulatan mereka.

Dalam masa sama, beliau melihat kerajaan sedia ada mengakui keperluan untuk mengembangkan agenda pembangunan domestik dengan melibatkan entiti antarabangsa.

“Sambil jaga hubungan baik dengan keduanya, lalu hubungan Indonesia dengan Tiongkok  (China), kami perlu juga berimbang dengan yang lain dan kaitan untuk menjaga, agar kita tetap bisa membangun ikuti agenda domestik, bukan dibalik.

“Permintaan internasional diakomodasi, tapi agenda domestik dengan melibatkan international entity, ini yang perlu kita kembangkan dan kami percaya akan bisa menjaga keseimbangan itu.

“Tantangan (cabaran) tidak kecil tapi dengan ada kebebasan media, dengan ada media sosial, maka sebarang kebijakan (dasar) tidak berimbang akan menimbulkan reaksi publik, kerana mereka sudah pasti inginkan keseimbangan, ketelusan, dan kemanfaatan,” katanya lagi.

Beliau berkata demikian kepada pemberita Malaysia, sewaktu menghadiri Malam Mahabbah bersamanya di ibu negara, pada Selasa.

Anies, yang juga merupakan Gabenor Jakarta antara 2017 hingga 2022, berada di Malaysia bagi bertemu dengan Diaspora Indonesia, selain dijadualkan akan memberi ucaptama bertajuk - The Malay World Civilisations Future And Its Contribution To Global Discourse On Sustainable Development – di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pada Rabu.

Dalam sidang media tersebut, beliau turut menitikberatkan hubungan antara Malaysia dan Indonesia yang berpanjangan dan menganggap segala permasalahan atau perselisihan harus dibahas secara terbuka dengan semangat persaudaraan.

“Kalau kita hidup bertetangga, akan selalu ada persoalan, tetapi kita semua pandang persoalan ini sebagai bagian (sebahagian) dari persahabatan, persaudaraan, yang akan diselesaikan dengan suasana persahabatan, persaudaraan.

“Kita akan terus bertetangga, forever be neighbours. Kerana itu setiap kali ada masalah, tantangan, dibahas dengan terbuka, sebagai saudara Kalau kita hidup bertetangga, akan selalu ada persoalan, tetapi kita semua pandang persoalan ini dengan cermat, “ katanya lagi.

Ditanya mengenai mengapa beliau adalah calon Presiden yang lebih baik berbanding dua lagi calon, ini jawab Anies - “Cadangan saya, kita lihat pada rekod idea, rekod tindakan, rekod pencapaian. Ini tiga perkara yang anda bisa pegang kepada trajektori anda untuk menuju ke masa hadapan.

“Bagaimana calon-calon boleh mengotakan janji, atau pelas berdasarkan rekod lampau. Tiga perkara penting ialah pemikiran, tindakan dan pencapaian. Dan itu adalah pendekatan kami, kami mahu menunjukkan rekod, biarkan masyarakat menghitung dan mengadili dengan minda yang terbuka,” katanya lagi.

Pemilihan Umum Presiden Indonesia 2024, setakat ini bakal menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara Anies yang juga dari Parti NasDem; calon Gabungan Indonesia Maju, Prabowo Subianto; dan calon Gabungan Pro-Ganjar, Ganjar Pranowo.