KERAJAAN China pada Jumaat mengecam kenyataan Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Mike Pompeo kerana menuduh Ketua Pegawai Eksekutif Huawei menipu mengenai hubungan syarikat tersebut dengan Beijing.

Huawei yang merupakan pengeluar alat telekomunikasi popular beberapa hari lalu telah diharamkan penjualannya oleh AS.

Pengharaman yang dibuat oleh pentadbiran Donald Trump itu sekali gus mencetuskan 'perang dagangan' antara dua negara itu.

Huawei sebelum ini telah berulang kali menafikan dakwaan bahawa syarikat itu dikawal oleh kerajaan China, ketenteraan ataupun risikan negara tersebut.

Pada Khamis, Pompeo juga menolak kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif Huawei Ren Zhengfei yang menegaskan bahawa syarikat berkenaan tidak akan sama sekali berkongsi rahsia kepenggunaan selain optimis lebih banyak firma AS akan menghentikan perniagaan dengan syarikat tersebut.

"Baru-baru ini ramai ahli politik AS yang berulang kali menyebarkan khabar angin mengenai Huawei namun tidak pernah mengemukakan bukti seperti mana yang dituntut oleh beberapa negara,' kata jurucakap Kementerian Luar, Lu Kang mengulas tuduhan Pompeo.

AS begitu ghairah menggalakkan negara-negara sekutunya untuk tidak menggunakan teknologi Huawei bagi rangkaian 5G mereka kerana bimbang terhadap ancaman keselamatan negara mereka.

Dalam konteks ini pula, Lu Kang berkata, kerajaan AS kini sedang memupuk provokasi dalam kalangan rakyatnya dengan matlamat untuk mengelirukan dan menghasut.

Presiden Donald Trump juga dalam reaksinya menegaskan, rungutan AS terhadap Huawei mungkin boleh diselesaikan melalui perjanjian perdagangan antara dua negara ini.

Namun dalam masa sama, Trump menegaskan, syarikat tersebut ‘sangat berbahaya’.

Lu Kang pula memberikan maklum balas dengan menegaskan tidak faham maksud AS berhubung kenyataan itu.

"Sejujurnya, saya sebetulnya tidak pasti apakah yang dimaksudkan oleh pemimpin AS secara spesifik, kedudukan AS berkata begini," tegasnya sambil meminta wartawan bertanya sendiri kepada AS.

Lu Kang turut mengulangi pendirian bahawa AS sepatutnya berhenti menggunakan kuasa yang ada pada negara itu untuk menindas syarikat negara-negara lain.

Dan China juga, kata beliau, ingin menyelesaikan perbezaan pendapat ini dialog yang mesra serta rundingan.