TOKYO: Kempen untuk memilih ketua Parti Demokratik Liberal (LDP) di Jepun dan mencari pengganti Perdana Menteri Yoshihide Suga bermula pada Jumaat, menyaksikan empat Ahli Parlimen menawar diri sebagai calon.

Pengundian ditetapkan pada 29 September, bakal menyaksikan persaingan di antara bekas Menteri Luar Fumio Kishida, bekas Menteri Komunikasi Sanae Takaichi, Menteri Vaksinasi Koronavirus Taro Kono dan Pemangku Setiausaha Agung Eksekutif LDP Seiko Noda, lapor Xinhua.

Pemenang bakal menjadi perdana menteri kerana parti itu menguasai Parlimen, selepas Suga pada awal bulan ini mengumumkan tidak akan bertanding semula susulan ketidakpuasan hati rakyat terhadap langkah-langkah pencegahan COVID-19 yang dilaksanakannya.

Di antara empat calon tersebut, Kono, 58, dengan dasar reformasinya, dilihat sebagai calon pilihan. Tinjauan mendapati beliau menerima sokongan kuat daripada perwakilan muda.

Kono juga mendapat sokongan Shigeru Ishiba, bekas menteri pertahanan yang memutuskan untuk tidak bertanding.

Kishida, 64, pula dijangka dapat meraih sokongan Ahli Parlimen veteran yang tidak menyukai idea reformis Kono, selain 47 lagi ahli yang berpihak kepadanya .

Sementara itu dua calon wanita Takaichi dan Noda pula bercita-cita menjadi perdana menteri wanita pertama di Jepun.

Noda, 61, mengumumkan pencalonannya pada Khamis, memandangkan pencalonannya agak lewat adalah lebih sukar untuk meramal pemenangnya.

Takaichi, 60, tergolong dalam kelompok sayap kanan LDP dan sekutu rapat bekas Perdana Menteri Shinzo Abe.

-- BERNAMA