CALON Presiden Indonesia pertama, Joko Widodo komited untuk terus konsisten membangunkan infrastruktur negara itu jika terpilih sebagai presiden. Ia harus dilakukan bagi memastikan kesalinghubungan dan penyambungan yang lebih baik di seluruh Indonesia.

Demikian katanya ketika menjawab soalan oleh panelis mengenai kedudukan Indonesia yang berada di tangga ke-71 dalam laporan daya saing global 2018 dalam Debat Capres Kedua Pilpres 2019 di Jakarta pada Ahad.

Hal ini katanya dipengaruhi antaranya kesalinghubungan, kualiti jalan dan perkhidmatan pelabuhan yang rendah.

"Ia bukan hanya sahaja mengenai jalan tol, bukan hanya pelabuhan, bukan sahaja di lapangan terbang, tetapi juga di kilang-kilang elektrik dan projek digitalisasi yang telah kami bina seperti Palapa Ring," kata Jokowi.

Beliau kemudian membuktikan prestasi infrastruktur sepanjang empat tahun tempoh pemerintahannya, bahawa kerajaan telah membina jalan tol, lebuh raya, pelabuhan, lapangan terbang dan pembangunan baru, untuk menghubungkan rangkaian melalui Palapa Ring, yang merupakan tulang belakang kepada infrastruktur jalur lebar berkelajuan tinggi.

“Inilah yang kita ingin terus lakukan agar perhubungan di antara pulau-pulau, wilayah, daerah dan bandar terhubung dengan baik, dengan kemudahan itu, kemudahan pengangkutan logistik, barangan, mobiliti rakyat akan lebih cepat,” katanya.

Sementara itu, Calon Presiden kedua, Prabowo Subianto menuduh pembangunan infrastruktur yang dilakukan di era pemerintahan Presiden Jokowi dilakukan dengan cara tersendiri.

Kata Prabowo, pembangunan dijalankan tanpa kelayakan dan perancangan yang sewajarnya. Hasil daripada kekangan ini, Prabowo berkata infrastruktur yang dibina oleh era Jokowi tidak menguntungkan.

Prabowo menyebut contoh projek yang tidak cekap, antara lain; Lapangan Terbang Kertajati dan LRT Palembang.

Namun tuduhan ini ditolak oleh Jokowi. Menurutnya, semua infrastruktur yang dilaksanakan oleh eranya telah dirancang dengan baik.

"Saya fikir ia adalah satu kesilapan besar kerana ia telah dirancang untuk jangka masa panjang, sudah lama," katanya.

Mengenai tuduhan kerugian, Jokowi berkata pada masa ini beberapa projek infrastruktur tidak digunakan secara meluas. Katanya, rakyat Indonesia masih mempunyai tabiat untuk bergerak menaiki kenderaan.

"Ia mengambil masa untuk menukar budaya dan gaya hidup mereka yang suka menaiki kereta untuk beralih kepada pengangkutan awam," katanya.

Jokowi berkata berdasarkan kajian yang dijalankan ke atas budaya di negara lain, ia mengambil masa 10 hingga 20 tahun untuk mengubah tabiat ini.

Debat Kedua Pilihan Raya Presiden (Pilpres) 2019 bertemakan infrastruktur, energi (tenaga), pangan (sumber makanan), sumber daya alam dan lingkungan hidup (persekitaran).