Parti pembangkang utama Indonesia, Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) hari ini menamatkan teka-teki sejak beberapa bulan lalu apabila akhirnya menamakan Gabenor Jakarta, Joko
'Jokowi' Widodo sebagai calon parti itu untuk pemilihan presiden 9 Julai.

Keputusan menamakan Jokowi itu dibuat dalam mesyuarat Dewan Pimpinan Pusat parti itu hari ini dan selepas itu mengeluarkan surat perintah daripada Ketua Umum PDI-P, Megawati Soekarnoputri.


Jokowi mendapat maklumat mengenai perkara itu semasa membuat lawatan ke sebuah kampung di wilayah Jakarta Utara.

"Saya telah mendapatkan mandat dari Ketua Umum PDIP Ibu Megawati Soekarnoputri untuk jadi calon presiden Republik Indonesia. Dengan mengucap bismillahirrahmanirrahim saya siap melaksanakan," katanya seperti dipetik oleh media di Indonesia.

Jokowi selepas itu dilaporkan mengucup bendera Indonesia, Sang Saka Merah Putih yang ada di belakangnya dan disambut sorak-sorai orang ramai yang kemudian berteriak "alhamdulillah".

Sementara itu, Setiausaha Agung PDI-P Tjahjo Kumolo berkata Megawati telah mengadakan pertemuan dengan Jokowi dan menyampaikan beberapa pesanan termasuk untuk menjaga kedaulatan serta asas kenegaraan Indonesia.

Beliau menambah Megawati juga meminta Jokowi mempertimbangkan kesejahteraan rakyat dalam setiap keputusan politiknya.

Dalam pada itu, peserta Konvensyen pemilihan calon bagi Parti Demokrat, Dino Patti Djalal menyambut baik pencalonan Jokowi dan meramalkan persaingan pada pemilihan Julai nanti akan jadi semakin sengit.

"Saya yakin dengan rasminya pencalonan Jokowi ini, persaingan akan semakin berbobot. Kalau persaingan berbobot, yang akan untung rakyat Indonesia," kata Dino.

Sementara itu, Golkar yang memajukan Aburizal Bakrie siap sedia berdepan siapa pun yang bertanding dalam pemilihan itu dan tidak menganggap Jokowi masalah besar.

"Siapa pun yang kami hadapi, semakin berkualiti calon itu semakin menarik," kata Setiausaha Agung DPP Golkar, Idrus Marham.

"Masa depan Indonesia profesional dan populis, Golkar ingin masuk pada profesional karena Golkar boleh produktif. Populis tidak menjamin adanya produktiviti. Jadi silakan masyarakat menilai," sambungnya.

Beliau juga menegaskan Golkar tidak akan berkerjasama dengan PDI-P.

Jokowi setakat ini dilihat sebagai calon popular untuk menang pemilihan presiden Indonesia selepas mendahului kebanyakan tinjauan pendapat yang dilakukan sejak beberapa bulan lalu.