BAITULMAQDIS: Mesyuarat ketiga Kabinet Perang Israel yang ditetapkan pada Selasa untuk memutuskan tindak balas terhadap serangan langsung pertama Iran ditangguhkan sehingga ke hari ini (Rabu), ketika sekutu Barat melihat sekatan baharu pantas terhadap Tehran untuk membantu menghalang Israel daripada serangan besar. peningkatan.

Ketua kakitangan tentera Israel, Herzi Halevi telah berjanji bahawa pelancaran lebih daripada 300 peluru berpandu, peluru berpandu jelajah dan dron dari Iran di wilayah Israel pada malam Sabtu  lalu "akan disambut dengan tindak balas", tetapi tidak memberikan butiran lanjut.

Pertahanan udara serta tindakan balas Israel serta sekutunya menyebabkan serangan Iran itu tidak mengakibatkan sebarang kematian dan hanya kerosakan kecil saja yang berlaku.

Bagaimanapun, konflik terbaharu itu meningkatkan kebimbangan bahawa keganasan yang berakar umbi dalam perang Gaza yang sudah berlanjutan selama enam bulan sedang merebak, dengan risiko perang terbuka antara dua musuh lama - Iran dan Israel.

Iran melancarkan serangan itu sebagai tindakan balas terhadap serangan udara ke atas perkarangan kedutaannya di Damsyik pada 1 April yang dikaitkan dengan Israel.

Sumber kerajaan Israel berkata, sesi Kabinet Perang yang dijadualkan pada Selasa telah ditangguhkan sehingga Rabu, tanpa mengulas lanjut.

Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden memberitahu Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu pada hujung minggu lalu bahawa AS sebagai pelindung utama Israel, tidak akan mengambil bahagian dalam serangan balas terhadap Iran.

Bersama sekutu Eropah, Washington sebaliknya berusaha keras pada hari Selasa untuk mengetatkan sekatan ekonomi dan politik terhadap Iran dalam usaha untuk mengelak Israel daripada tindakan balas besar-besaran.

Sementara itu, Menteri Luar Israel, Israel Katz berkata, beliau yang "mengetuai serangan diplomatik" menulis kepada 32 negara untuk meminta mereka mengenakan sekatan ke atas program peluru berpandu Iran dan mengikuti jejak Washington dalam melarang pasukan tentera dominannya, Kor Pengawal Revolusi, sebagai kumpulan pengganas.

Setiausaha Perbendaharaan AS, Janet Yellen pula berkata, negara itu akan menggunakan sekatan dan bekerjasama dengan sekutunya, untuk terus mengganggu "aktiviti yang mengganggu ketenteraman dan tidak stabil" Iran.

Dalam perkembangan sama, Ketua Dasar Luar Kesatuan Eropah (EU), Josep Borrell menegaskan, selepas sidang video tergempar Menteri-Menteri Luar EU, beberapa negara anggota telah meminta sekatan terhadap Iran diperluaskan dan perkhidmatan diplomatik blok itu akan mula mengusahakan cadangan itu.

Borrell berkata, cadangan itu akan memperluaskan rejim sekatan yang bertujuan untuk menyekat bekalan dron Iran ke Rusia supaya ia juga termasuk penyediaan peluru berpandu dan juga boleh meliputi penghantaran kepada proksi Iran di Timur Tengah.

Menteri Luar Jerman, Annalena Baerbock pula pada Selasa berkata, beberapa anggota EU telah berjanji untuk melihat sekali lagi mengenai tindakan melanjutkan sekatan, sambil memberitahu beliau akan berkunjung ke Israel untuk membincangkan cara mencegah peningkatan. - Agensi