PASUKAN penyelidik antarabangsa telah menemui bukti anomali medan magnet di Asia Tenggara kira-kira 800 tahun yang lalu.

Penyelidik melakukan kajian arkeomagnetik di tapak peleburan besi dari Kemboja mendapati, medan geomagnetik mengandungi maklumat mengenai dinamika dalaman bumi dan berkait rapat dengan manusia.

Memahami variasi bidang di masa lalu sangat berguna untuk menguraikan tingkah laku geomagnetik moden dan meramal variasi masa depan.

Dari abad ke-11 sehingga ke-14, pelebur telah menghasilkan objek besi di Tonle Bak pada masa kawasan itu adalah sebahagian daripada Empayar Khmer.

Sebagai sebahagian daripada proses tersebut, para pekerja akan membuang sisa secara berkala dari operasi peleburan mereka ke lokasi berdekatan.

Dari masa ke masa, 50 bukit terbentuk, berfungsi sebagai catatan medan magnet di kawasan itu selama bertahun-tahun ia dibuang.

Para penyelidik mengekstrak bahan daripada beberapa bukit, kemudian menganalisisnya untuk mengetahui lebih lanjut mengenai medan magnet di wilayah itu dari tahun 1034 hingga 1391.

Pasukan itu mendapati bahawa selama satu abad antara tahun 1200 dan 1300, medan magnet di Asia Tenggara beralih arah hampir 0.05 darjah setahun.

Kajian turut mendapati terdapat anomali magnetik serantau di Asia Tenggara sekitar 800 tahun yang lalu.

Pasukan itu juga menunjukkan bahawa kelemahan yang mereka perhatikan mungkin merupakan bahagian daripada anomali luas yang meluas hingga ke khatulistiwa - fenomena yang disebut pengusiran fluks pada garis lintang rendah.

Mereka bagaimanapun tidak dapat menemukan penjelasan untuk anomali berkenaan, tetapi menunjukkan bahawa itu mungkin disebabkan oleh gangguan daripada pergolakan yang terjadi di batas inti atau mantel bumi.

Turut diperhatikan banyak anomali seperti itu telah dijumpai serta dikaji dan salah satunya di bawah kawasan selatan Lautan Atlantik.

"Hasil ini menunjukkan perubahan arah geomagnetik yang tajam antara tahun 1200 dan 1300 CE, disertai dengan penurunan intensiti antara tahun 1100 dan 1300 CE.

"Variasi geomagnetik laju yang direkodkan membuktikan kemungkinan adanya pengusiran fluks garis lintang rendah.

"Perbincangan berkaitan kajian ini akan memberi fokus baru pada penyelidikan geomagnetik terperinci di kawasan lintang rendah di sekitar khatulistiwa, dan penerokaan proses dinamik yang berkaitan," jelas kajian itu.