JAKARTA: Bakal pengantin yang menjalani sesi penggambaran 'pre-wedding' dan menjadi punca kebakaran di Bukit Teletubbies, Gunung Bromo, Jawa Timur, Indonesia tampil membuat permohonan maaf.

Bakal pengantin lelaki menyatakan permohonan maaf secara langsung kepada individu penting Tengger, Ketua Dukun Parisada Sutomo dan tiga ketua kampung yang mewakili enam kampung pada Jumaat lalu.

“Kami dan rakan-rakan, dan sudah tentu mewakili abang Andrie yang kini dalam tahanan polis, ingin menyatakan permohonan maaf yang tidak terhingga.

“Kami tujukan permohonan maaf ini kepada seluruh masyarakat adat Tengger, kepada tokoh adat Tengger, kepada tokoh masyarakat Tengger, kepada kerajaan wilayah Tengger.

“Dan tidak lupa, permohonan maaf ini kami sampaikan kepada Presiden dan Wakil Presiden Republik Indonesia, kepada seluruh jajaran menteri dan kabinet.

“Dan kepada Pemerintah Provinsi Jawa Timur, kepada Pemerintah Daerah khususnya Probolinggo dan Pasuruan, serta seluruh lapisan masyarakat di Indonesia,” ujarnya seperti laporan Kompas TV.

Katanya, dia tidak berniat sedikit pun untuk menyalakan api ketika penggambaran yang dilakukannya.

“Berkaitan dengan bencana yang berlaku iaitu kemalangan kebakaran di lokasi Bukit Teletubbies Bromo yang tentunya kita tidak mahu atau tidak berniat sedikit pun,” katanya.

Lelaki itu menambah, selepas kebakaran marak, dia dan kumpulannya berusaha mendapatkan air mineral daripada kereta berkenaan untuk memadamkan kebakaran.

"Sudah tentu kejadian ini tidak disengajakan. Dan ketika kejadian, kita juga melakukan usaha untuk memadamkannya dengan mengambil air mineral dalam botol.

"Dan disebabkan keterbatasan kami, dan keadaan angin agak kuat pada waktu itu serta rumput kering, jadi kami tidak dapat memadamkannya," tambah lelaki itu lagi. -Gempak