SEOUL: Pemerintah Korea Utara Kim Jong Un menyelia pelancaran peluru berpandu jelajah strategik ketika mengadakan lawatan ke unit tentera laut Angkatan Tentera Rakyat Korea (KPA), Agensi Berita Jerman (dpa) memetik Agensi Berita Pusat Korea Utara (KCNA) pada Isnin.

Ujian itu bertujuan untuk menjadikan " anggota tentera laut terlatih dalam melaksanakan misi serangan dalam perang sebenar, mencapai sasaran tanpa sebarang kesilapan," lapor KCNA.

Para pemerhati berpendapat ujian itu sebagai tindak balas kepada latihan ketenteraan bersama selama 11 hari oleh Korea Selatan dan Amerika Syarikat, yang dijadual bermula pada Isnin.

Tujuan latihan ini adalah untuk mengukuhkan keupayaan pertahanan dan tindak balas perikatan. Korea Utara kerap menuduh kedua-dua negara itu menjalankan latihan mereka bagi bersedia menghadapi serangan - sesuatu yang dinafikan Seoul dan Washington.

Resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu melarang Korea Utara daripada menguji peluru berpandu balistik dari dari sebarang jarak, di antaranya mampu membawa hulu peledak nuklear.

Selepas siri ujian peluru berpandu yang belum pernah terjadi sepanjang tahun lepas, Korea Utara sekali lagi menguji peluru berpandu yang mampu membawa hulu peledak nuklear beberapa kali pada tahun ini.

-- BERNAMA