KUALA LUMPUR: 15 Mei 1948 merupakan tarikh tercetusnya Perang Arab-Israel Pertama dengan mengakibatkan 700,000 penduduk asal Palestin diusir dari tanah air mereka sendiri.

Peristiwa hitam yang turut diingati sebagai Hari Nakba itu, kini sudah melebihi 70 tahun usianya.

Sejak itu, pelbagai konflik, perang demi perang berlaku dan menyaksikan ribuan rakyat Palestin termasuk kanak-kanak, wanita dan orang tua yang kehilangan nyawa.

Kerosakan harta benda, bangunan dan tanah pertanian pula tidak dapat digambarkan.

Kini, kira-kira lima juta penduduk Palestin didaftarkan di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebagai pelarian dan tinggal di Jordan, Syria dan Lebanon.

Bagaimanapun, semangat dan perjuangan mereka tidak pernah hilang dan luntur untuk merampas kembali tanah suci itu.

Justeru, menyedari keperitan dialami mereka sejak sekian lama, Astro AWANI | LINC dengan kerjasama MERCY Malaysia membawakan webinar bertajuk “The Unyielding Spirit of Palestine: Humanity Without Fear”.

Webinar itu akan membincangkan secara mendalam melihat kepada aspek keperluan kemanusiaan, persaudaraan serta prinsip dalam menerima dan memberikan bantuan selain kesedaran masyarakat antarabangsa dalam memperjuangkan hak rakyat Palestin.

Dikendalikan oleh Penyampai dan Penerbit Astro AWANI, Sharaad Kuttan, webinar itu akan disertai Pengasas Bersama Bantuan Perubatan untuk Palestin dan Penulis “From Beirut to Jerusalem: A Woman Surgeon with the Palestinians”, Dr Ang Swee Chai; Perunding Neuropemulihan & Perubatan, Universiti Islam Gaza; Presiden MERCY Malaysia, Datuk Dr Ahmad Faizal Mohd Perdaus dan Ketua Subbahagian Gaza di Pertubuhan Kesihatan Dunia, Sacha Bootsma.

Orang ramai boleh mendaftar di linc.astroawani.com dan sertai webinar pada 24 Jun ini, jam 4 petang.

FOTO Astro AWANI