CERITA lelaki ini cukup unik.

Tatkala, Ukraine masih dibedil secara bertubi-tubi oleh bala tentera Rusia, lelaki ini pula sanggup bersabung nyawa menjelajah ke setiap pelusuk Ukraine untuk menyelamatkan seekor singa dan serigala dari sebuah zoo di Kiev.

Tim Locks yang merupakan seorang veteran perang  Britain dan pernah berkhidmat di Iraq, bersama seorang rakan karibnya memandu sejauh 1,200 batu dari Lviv ke Zaporizhia Oblast untuk menyelamatkan “Simba” dan “Akela”.

Locks dilaporkan berada di Ukraine untuk mengagih barangan kemanusiaan kepada rakyat di sana.

Ketika diselamatkan, Akela dan Simba dikurung di dalam sangkar masing-masing manakala Locks dan rakannya fokus untuk memastikan misi menyelamatnya termasuk memandu sejauh beribu batu untuk membawa kedua-dua binatang itu ke tempat perlindungan yang lebih selamat dan selesa. 

Perjalanan Locks dan rakannya, Jonathan Weaving dengan, lapor portal Dailymail, United Kingdom, memandu Akela dan Simba ke sebuah zoo di bandar Radauti, Romania. 

Mereka juga terpaksa mengharungi beberapa pos pemeriksaan (checkpoint) tentera Moscow, namun mereka tidak pernah berdepan sebarang cabaran. 

Locks yang sering memuat naik misi "kemanusiaan" mereka di laman sosialnya mendapat perhatian masyarakat sivil dari seluruh dunia. Ramai yang memuji keberaniannya melabelnya seorang hero yang prihatin terhadap hidupan liar yang diselamatkannya itu tanpa mengira nyawanya sendiri. 

Menurut Locks, cabaran terbesar adalah apabila mereka terpaksa memecut untuk mengelak dari sekatan atau curfew hanya dalam tempoh 35 minit! 


BACA SEMUA BERHUBUNG KRISIS UKRAINE DAN RUSIA DI SINI


Di pos pemeriksaan, Locks memberitahu askar-askar Moscow yang mereka membawa kargo yang berisi singa dan serigala, dan seringkali mendapat reaksi berbeza dari pihak Rusia yang sedang bertugas. 

"Kami bersyukur dapat menyelamatkan Akela dan Simba dan seringkali askar-askar Rusia bertanya bagaimana kami mampu melakukannya," kata Locks. 

Di Romania, katanya, zoo yang menjadi habitat baharu Akela dan Simba adalah sebuah zoo yang selesa. 

"Simba dan Akela telah menemui sebuah rumah baharu dan mereka nampak gembira di sana," kata Locks. 

Ini bukan kali pertama, Locks, 45, pernah berkorban untuk menyelamatkan mangsa perang. 

Pada tahun 2016, dia menjual semua barang peribadinya, menutup syarikat pembinaan yang diusahakannya untuk membantu mangsa kekejaman kumpulan Daesh.