BANGKOK: Mahkamah Perlembagaan Thailand hari ini dijangka memutuskan sama ada Perdana Menteri Prayuth Chan-o-cha sudah melebihi had penggal lapan tahun sebagai Perdana Menteri.

Prayuth digantung lima minggu lalu ketika mahkamah membincangkan kes yang difailkan oleh parti pembangkang Pheu Thai yang berpendapat beliau sepatutnya meninggalkan jawatannya bulan lepas.

Antara lain, mahkamah perlu memutuskan sama ada tempoh lapan tahun itu sepatutnya termasuk semasa Prayuth sebagai ketua junta yang diberinya selepas menggulingkan kerajaan Pheu Thai.

Beberapa penyokongnya berkata lapan tahun perlu dikira selepas 2017, apabila perlembagaan baharu berkuat kuasa atau dari 2019 apabila pilihan raya diadakan dan parlimen baharu memilihnya untuk mengetuai kerajaan campuran.

Isu jawatan adalah salah satu daripada banyak usaha pembangkang untuk memecat jeneral bersara itu, termasuk empat usul mengecam parlimen, kes konflik kepentingan berhubung penggunaan berterusan kediaman tenteranya dan bantahan yang mencabar kepimpinannya dan monarki.

Sekurang-kurangnya dua kumpulan antikerajaan merancang untuk berkumpul di daerah pusat perniagaan Bangkok pada Jumaat ketika mahkamah membaca keputusannya nanti.

Manakala polis berkata 300 anggota akan ditempatkan di sekitar mahkamah.

Jurucakap kerajaan Anucha Burapachaisri menggesa orang ramai supaya menghormati keputusan yang dikatakannya akan menjernihkan sebarang ketidakpastian.

Pilihan raya akan diadakan selewat-lewatnya pada 7 Mei tahun depan dan keputusan pada jumaat akan menentukan sama ada Prayuth, 68, boleh menyandang jawatan Perdana Menteri sekali lagi atau sebaliknya.

Jika mahkamah memutuskan Prayuth genap lapan tahun bulan lalu, parlimen mesti memilih Perdana Menteri baharu daripada lima calon yang tewas semasa Undi Dewan 2019.