KUALA LUMPUR: Menteri Luar India, Dr S. Jaishankar akan melakukan lawatan rasmi ke Singapura, Filipina dan Malaysia dari 23 hingga 27 Mac atas jemputan rakan sejawatnya dari negara berkenaan.

Kementerian Luar dalam satu kenyataan berkata lawatan rasmi ini menunjukkan komitmen India untuk mengukuhkan hubungan bilateral dan memupuk kerjasama serantau di Asia Tenggara.

Menurut laporan media India, lawatan itu memberikan peluang berharga untuk mengadakan dialog mengenai isu serantau yang menjadi perhatian bersama dan mencerminkan pendekatan proaktif India kepada diplomasi serantau, sementara menekankan libat urus diplomatik berikutan siri interaksi tahap tinggi antara republik itu dan Malaysia.

Hubungan India dan Malaysia berakar daripada sejarah interaksi antara kedua-dua negara buat sekian lama dan berkembang dalam beberapa tahun kepada perkongsian strategik komprehensif.

Perjanjian Kerjasama Ekonomi Komprehensif (CECA) antara India dan Malaysia ditandatangan pada 2010, menjadi satu asas kepada libat urus ekonomi, meningkatkan aliran dagangan dan pelaburan antara kedua-dua negara.

-- BERNAMA