META melancarkan aplikasi untuk menyaingi Twitter untuk dijadikan alternatif kepada platform media sosial yang dimiliki oleh Elon Musk.

Dikenali dengan nama Threads, ia merupakan versi berasaskan teks aplikasi perkongsian foto Meta Instagram yang menyediakan 'ruang baharu berasingan untuk kemas kini dan perbualan awam'.

Aplikasi baharu itu dilancarkan secara langsung di kedai aplikasi Apple dan Google Android di 100 negara termasuk United Kingdom, Amerika Syarikat, Australia, Kanada dan Jepun, pada tengah malam Rabu .

Pengguna selebriti awal termasuk chef Gordon Ramsay, bintang pop Shakira dan Mark Hoyle.

Pengguna mendapat pengalaman 'microblogging' seperti Twitter sekaligus menunjukkan Meta telah bersiap sedia mencabar Twitter.

Twitter kini dihujani dengan pelbagai kritikan susulan satu siri perubahan yang dibuat oleh Musk yang menyekat pengguna dan pengiklanan.

Selain itu, Threads juga mempunyai butang suka, siarkan semula, membalas atau menguntai bebenang.

Menurut Meta, visi Threads adalah menjadi aplikasi baharu yang lebih tertumpu kepada teks dan dialog dan dimodelkan mengikut apa yang Instagram telah lakukan untuk foto dan video.

Setiap ciapan dihadkan kepada 500 aksara iaitu lebih daripada jumlah ciapan teks di Twitter yang hanya 280 aksara.

Threads juga boleh memasukkan pautan, foto dan video sehingga lima minit.

Pengguna Instagram akan dapat log masuk dengan nama pengguna sedia ada mereka dan mengikuti akaun yang sama pada aplikasi baharu itu manakala pengguna baharu perlu menyediakan akaun Instagram.

Meta menekankan langkah untuk memastikan pengguna selamat, termasuk menguatkuasakan garis panduan komuniti Instagram dan menyediakan alat untuk mengawal siapa yang boleh menyebut atau membalas pengguna.

Tawaran baharu Meta, bagaimanapun, telah menimbulkan kebimbangan privasi data.

Menurut pendedahan privasi datanya di App Store, bebenang di threads boleh mengumpulkan pelbagai maklumat peribadi, termasuk kesihatan, kewangan, kenalan, penyemakan imbas dan sejarah carian, data lokasi, pembelian dan 'maklumat sensitif'.

Threads bagaimanapun tidak dilancarkan di Kesatuan Eropah susulan ia mempunyai peraturan privasi data yang ketat.

Meta telah memaklumkan Suruhanjaya Privasi Data Ireland, bahawa ia tidak mempunyai rancangan untuk melancarkan Threads dalam blok 27 negara itu.

Badan pemantau Ireland ialah pengawal selia privasi utama Meta untuk EU kerana ibu pejabat serantau syarikat itu berpangkalan di Dublin.

Walaupun Meta memberi isyarat Threads dengan penyenaraian di App Store U.K. Apple awal minggu ini, ia tidak dapat ditemui dalam versi Perancis, Jerman atau Belanda.

Syarikat itu sedang berusaha untuk melancarkan aplikasi itu ke lebih banyak negara tetapi memetik ketidakpastian peraturan untuk keputusannya bagi menangguhkan pelancaran Eropah.

Penganalisis berkata, kejayaan Threads jauh dari terjamin kerana rekod prestasi Meta untuk memulakan aplikasi kendiri yang kemudiannya ditutup.

Turut dipersoalkan ialah sama ada ia langkah yang tepat untuk Meta, yang telah mengumumkan puluhan ribu pemberhentian pekerja sepanjang tahun lalu di tengah-tengah kelembapan industri teknologi.

Ketua Pegawai Eksekutif Mark Zuckerberg juga telah memberi tumpuan kepada metaverse, melabur berpuluh bilion dolar dalam konsep realiti maya.

Walaupun begitu, Threads boleh menimbulkan sakit kepala kepada Musk yang membeli Twitter tahun lepas dengan harga AS$44 bilion.

Musk telah membuat beberapa siri perubahan yang telah mencetuskan tindak balas dan yang terkini ialah had harian pada bilangan ciapan yang boleh dilihat pengguna untuk cuba menghentikan pengikisan tanpa kebenaran data yang berpotensi berharga.

Musk juga kini memerlukan pengesahan berbayar untuk pengguna mengakses papan pemuka dalam talian TweetDeck.