Presiden Barack Obama meminta dunia segera menyalurkan bantuan kepada Afrika Barat sebagai usaha mengekang penularan wabak Ebola.

Tegasnya, negara terlibat, Liberia, Sierra Leone, Guinea, Nigeria dan Senegal amat memerlukan bantuan masyarakat global dari segi pakar perubatan, ubat-ubatan serta dana.

Jelas Obama, epidemik Ebola di Afrika Barat bukan sahaja menjejaskan rantau berkenaan, malah ia berpontesi mengancam dunia.

Jika tidak diatasi segera, ratusan ribu orang akan terjejas sekaligus menggugat ekonomi, politik dan memberi impak negatif kepada dunia.

“Realitinya, epidemik ini akan menjadi lebih teruk. Tetapi, sekarang dunia masih berpeluang untuk menyelamat mereka yang masih hidup. Dunia bertanggungjawab untuk bertindak mengambil langkah yang sewajarnya. Amerika Syarikat akan terus meningkatkan usaha kami dan akan terus memastikan dunia turut serta membantu mereka yang memerlukan,” tegas Obama.

Ketegasan itu disampaikan Obama selepas taklimat di Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit di Atlanta.

Beliau pada masa sama mengumumkan Ketua Tentera Amerika di Afrika, Mejar Jeneral Darryl Williams akan mengetuai pusat gerakan tentera yang berpangkalan di Liberia.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memberi amaran jumlah kes Ebola di Afrika Barat meningkat sekali ganda setiap tiga minggu dan krisis itu boleh menelan belanja sehingga ASD1 bilion.