BANGKOK: Maya Bay, pantai terkenal di Thailand akan ditutup sempena musim tengkujuh dari 1 Ogos hingga 30 Sept untuk proses pemulihan, kata ketua taman negara tempatan, Ratchanok Phaenoi, pada Rabu, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Teluk di pulau Phi Phi Le itu terkenal susulan menjadi lokasi filem Hollywood 'The Beach' pada 2000 yang dibintangi Leonardo DiCaprio.

Sejak bertahun lamanya, ramai pelancong mengunjungi pulau tidak berpenghuni di kepulauan Phi Phi itu kerana kecantikannya, tetapi kini keadaannya ibarat mimpi ngeri.

Setiap hari puluhan bot tiba ke pulau itu, sekali gus memusnahkan terumbu dan batu karang, serta menakutkan jerung blacktip asli, selain sampah sarap yang bertimbun.

Pantai itu pernah ditutup pada Jun 2018 selama tiga setengah tahun atas gesaan ahli biologi marin, sebelum dibuka semula pada Januari 2022, dengan peraturan yang ketat.

Antara perubahan penting yang diperkenalkan iaitu bot tidak lagi dibenarkan masuk ke teluk, selain aktiviti renang serta snorkeling dan bilangan pengunjung dikurangkan.

Phaenoi berkata penutupan terkini semasa musim tengkujuh itu juga bertujuan melindungi keselamatan pengunjung.

Kebanyakan pelancong datang dari pulau berhampiran iaitu Phi Phi Don dengan menaiki bot panjang.

Ketika hujan dan ombak besar, bot-bot yang sebahagiannya sudah uzur tidak dapat berlabuh di Teluk Loh Sama dan pengunjung terpakasa berjalan kaki ke Maya Bay.

Phaenoi berkata mulai sekarang, pantai itu akan ditutup setiap tahun pada Ogos dan September.

-- BERNAMA