ISTANBUL (Turkiye): Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pada Selasa mengisytiharkan Myanmar, yang diperintah junta, sebagai sumber terbesar candu di dunia.

Menurut Pejabat PBB mengenai Dadah dan Jenayah, penanaman candu di Segitiga Emas di Asia Tenggara "terus berkembang sepanjang tahun lalu, dengan peningkatan yang ketara di Myanmar."

Dalam laporan terbarunya bertajuk Tinjauan Candu Asia Tenggara 2023: Penanaman, Pengeluaran dan Implikasi, Pejabat Serantau PBB untuk Asia Tenggara dan Pasifik mendedahkan bahawa sejak tentera merampas kuasa di Myanmar pada 2021, penanaman candu berkembang sebanyak 18 peratus, daripada 40,100 kepada 47,100 hektar.

"Berdasarkan jumlah pengeluaran sebanyak 1,080 tan metrik hari ini, ia merupakan hasil tertinggi sejak 2001 ... Myanmar kini menjadi sumber candu terbesar di dunia," katanya dipetik berkata oleh Agensi Anadolu.

"Gangguan ekonomi, keselamatan dan tadbir urus susulan rampasan kuasa oleh tentera pada Februari 2021 terus mendorong petani di kawasan terpencil menanam candu sebagai sumber mata pencarian," menurut wakil serantau PBB Jeremy Douglas.

"Peningkatan konflik di Shan (negeri) dan kawasan sempadan lain dijangka meningkatkan lagi trend ini."

-- BERNAMA