: PENINGKATAN pelajar sekolah menengah yang mempelajari bahasa Arab, Mandarin, Perancis atau Sepanyol boleh meningkatkan ekonomi United Kingdom (UK)  berbilion pound sterling (pound) dalam tempoh 30 tahun, dedah kajian terbaharu Universiti of Cambridge dan Institut penyelidikan bukan keuntungan, RAND Europe.

Kajian itu juga memberi amaran bahawa kemerosotan berterusan dalam pembelajaran bahasa di sekolah-sekolah UK menjejaskan keupayaan untuk bersaing di peringkat antarabangsa.

Penyelidik mendapati bahawa nisbah faedah kepada kos untuk meningkatkan pendidikan bahasa Arab, Mandarin, Perancis atau Sepanyol dianggarkan sekurang-kurangnya 2:1, iaitu bermaksud perbelanjaan setiap 1 pound boleh memberi pulangan kira-kira 2 pound kepada negara.

Penyelidik menggunakan model makroekonomi untuk mengkaji prestasi ekonomi UK bagi tempoh sekarang hingga 2050 .

Ia menunjukkan jika lebih ramai murid berumur antara 11 hingga 16 tajun iaitu Tahap Utama 3 (KS3) dan Tahap Utama 4 (KS4) belajar bercakap satu daripada empat bahasa berbeza, mereka boleh menggunakannya secara berkesan dalam perniagaan.

Pemodelan itu berdasarkan Program Kecemerlangan Mandarin Kerajaan yang dilihat berjaya, dimana melibatkan masa pembelajaran tambahan tanpa menjejaskan mata pelajaran lain.

Analisa itu juga menunjukkan peningkatan 10 mata peratusan di kalangan pelajar KS3 dan KS4 yang belajar Bahasa Arab yang sekali gus mampu meningkatkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) UK antara 11.8 bilion pound hingga 12.6 bilion pound dalam masa 30 tahun.

Situasi itu sepadan dengan kira-kira 0.5% daripada KDNK UK pada 2019.

Peningkatan murid yang mempelajari bahasa Mandarin juga akan meningkatkan KDNK antara 11.5 bilion pound sehingga 12.3 bilion pound.

Bagi bahasa Perancis, faedahnya adalah antara 9.1 bilion pound hingga 9.5 bilion pound, dan peningkatan dalam bahasa Sepanyol dianggarkan antara 9.1 bilion pound hingga 9.7 bilion pound.

Selain itu, nisbah faedah kepada kos dengan menggunakan pelbagai anggaran kos pendidikan bagi setiap murid setahun bagi bahasa Arab ialah 600 pound hingga 800 pound, Mandarin: 480 hingga 720 pound, dan  240 pound hingga 600 pound bagi bahasa Perancis dan Sepanyol.

Dalam pada itu, Pengarang Utama kajian, Wendy Ayres-Bennett berkata bahasa memainkan peranan penting dalam perdagangan antarabangsa.

Dalam masa sama, seseorang yang mempunyai bahasa yang sama boleh mengurangkan halangan perdagangan dan memupuk perdagangan.

Justeru katanya, kajian itu memberikan anggaran ekonomi baharu untuk beberapa potensi bahasa UK yang belum diterokai.

“Walau bagaimanapun, UK telah mengalami kemerosotan mendadak secara keseluruhan dalam penggunaan bahasa sejak 2004.

"Pada masa Kerajaan UK berusaha untuk menetapkan semula hubungan ekonomi globalnya, kemerosotan dalam kemahiran bahasa seperti itu boleh memberi kesan kepada keupayaan UK untuk bersaing di peringkat antarabangsa. peringkat global," jelasnya.