BEIJING: Belia Malaysia khususnya yang belajar di China digesa agar kembali ke tanah air bersama ilmu dan kepakaran untuk menyokong dan menerajui pembangunan negara lebih-lebih lagi dengan perubahan landskap ekonomi di rantau ASEAN kini.

Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Johari Abdul berkata generasi muda memainkan peranan besar sebagai pemimpin baharu yang perlu mengumpul tenaga, sumber, ideologi, bakat dan wawasan mereka untuk memastikan Malaysia mampu memimpin dan bersaing dengan negara besar di rantau ini.

"Nasihat saya kepada semua pelajar, selepas selesai pengajian jangan sesekali berfikir kembali (ke Malaysia) untuk mencari pekerjaan, sebaliknya kembali ke sini (Malaysia) dan mencipta pekerjaan...memimpin negara, menjadi usahawan, membina hubungan dan meningkatkan potensi anda untuk negara.

"Belajar sebanyak mungkin daripada China, lihat bagaimana mereka melakukan sesuatu, tekun, kerja keras, bijak dan membina hubungan," katanya dalam syarahan umum kepada pelajar Malaysia di Universiti Tsinghua, Beijing, di sini hari ini.

Terdahulu, semasa lawatan ke universiti itu Johari turut mengadakan pertemuan dengan Presiden Universiti Tsinghua Wang Xiqin.

Johari berkata negara ASEAN terutama Malaysia, perlu lebih banyak melabur dalam pendidikan dan pembangunan bakat.

Menurutnya pihak universiti juga harus menawarkan kursus seperti pembangunan mampan, teknologi dan keusahawanan yang bersesuaian dengan keperluan masa depan ekonomi.

"Kita semua mesti berusaha untuk membangunkan budaya yang menghargai pendidikan, menyokong kreativiti dan menghargai pemikiran kritis. Kita mesti beri anak-anak kita sumber dan peluang yang mereka perlukan untuk berkembang sebagai pemimpin yang kuat," katanya.

Beliau berkata dalam dunia yang berubah pantas sekarang, kepimpinan memerlukan fleksibiliti, sensitiviti dan kesedaran mendalam terhadap kehalusan budaya serta masyarakat yang memerlukan pemimpin yang boleh memotivasikan rakyat dan memberi mereka kuasa, bukan hanya memberi arahan.

Katanya gaya kepimpinan baharu sedang berlaku di rantau ASEAN apabila generasi muda mula bangkit, mengambil inisiatif, dan mengubah dunia.

"Orang muda adalah pembuat perubahan hari ini dan pemimpin masa depan. Mereka menerajui perubahan sosial, kemajuan inovasi, dan mempengaruhi masa depan negara kita, jadi anak muda Malaysia ambillah peluang ini," katanya.

Johari bersama delegasi Parlimen Malaysia, dalam lawatan rasmi empat hari ke Beijing hingga Khamis ini atas undangan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kongres Rakyat Kebangsaan Republik Rakyat China Zhao Leji susulan pertemuan dua hala pemimpin legislatif itu pada 18 Mei lepas di Kuala Lumpur.

-- BERNAMA