PENGAWAL pantai Algeria telah menembak mati dua pelancong di Maghribi yang dilaporkan sesat ke perairan Algeria dengan jet ski mereka.

Mereka adalah antara empat warganegara Perancis-Maghribi yang bertolak dari pusat peranginan Maghribi, Saidia.

Seorang lagi telah ditahan pengawal pantai yang mengawal sempadan tertutup kedua-dua negera itu.

Insiden itu mencetuskan kemarahan di Maghribi selepas seorang nelayan menyiarkan rakaman mayat yang terapung di laut.

Mohamed Kissi adalah satu-satunya daripada empat individu itu yang berjaya kembali ke Maghribi dengan selamat, lapor agensi berita AFP.

"Kami tersesat tetapi kami meneruskan perjalanan sehingga kami mendapati diri kami berada di Algeria.

"Kami tahu kami berada di Algeria kerana sebuah bot Algeria datang ke arah kami dan mula melepaskan tembakan," katanya yang juga adik kepada salah seorang mangsa yang ditembak, Bilal.

Kissi menafikan mereka cuba melarikan diri semasa ditemui oleh pengawal pantai, dan mendakwa abangnya telah cuba berbincang dengan pihak berkuasa sebelum dia ditembak.

Sepupu mereka, pelakon Abdelkarim Kissi, telah meminta pihak berkuasa Maghribi untuk membawa kes itu ke mahkamah antarabangsa.

Seorang lagi mangsa yang terbunuh ialah Abdelali Merchouer.

Lelaki yang ditangkap oleh pengawal pantai Algeria, dinamakan sebagai Smail Snabe, dilaporkan hadir di mahkamah pada Rabu tetapi tiada butiran diberikan.

Jurucakap kerajaan Maghribi enggan mengulas mengenai tembakan itu, memberitahu AFP ia hal "berkaitan undang-undang".

Algeria pula belum mengeluarkan sebarang kenyataan.

Kedua-dua negara berkongsi sempadan sepanjang hampir 2,000 kilometer yang menjadi punca ketegangan sejak merdeka daripada penjajahan Perancis.

Ia ditutup pada 1994 atas sebab keselamatan selepas kumpulan bersenjata mengebom sebuah hotel di bandar bersejarah Marrakesh di Maghribi.