ARISH: Beberapa penduduk Palestin menaiki pesawat Qatar bersama keluarga masing-masing untuk menerima rawatan di luar negara setelah melalui lintasan Rafah di sempadan atara Semenanjung Gaza dan Mesir pada Khamis.

Para ibu dilaporkan mendampingi anak masing-masing dipindahkan menggunakan ambulans ke lapangan terbang Arish di Semenanjung Sinai utara Mesir sebelum menaiki pesawat terbang ke Qatar untuk menerima rawatan lanjut.

"Saya sedang menemani anak perempuan saya yang cedera di kepala, ada serpihan logam di kepalanya. Kami telah mendapat kebenaran untuk rawatan di luar Gaza, syukur Alhamdulillah. Kami kini sedang menunggu untuk menaiki pesawat," kata ibu kepada Eman Wael.

Tambahnya, perjalanan dari utara Gaza ke selatan disifatkan amat tragis, terutama ketika melintasi kawasan pemeriksaan dari utara ke selatan.

"Syukur Alhamdulillah, saya tinggal sebentar di bahagian selatan, selepas meninggalkan Bandar Gaza, perkara-perkara menjadi lebih mudah berkat kerjasama Mesir, Qatar, dan ramai individu yang baik. Perjalanan setelah meninggalkan Gaza sangatlah mudah," katanya.

Dalam pada itu, pegawai kesihatan di Gaza memaklumkan, jumlah kematian yang disahkan telah meningkat melebihi 27,000 pada Khamis.

Israel melancarkan serangan darat besar minggu lalu menawan bandar utara utama Gaza, Khan Younis.

Pertempuran juga meningkat di kawasan utara yang dikatakan Israel telah ditundukkan beberapa minggu yang lalu. - Agensi